Ontwerp zonder titel (14).jpg Lisa van der Linden is hoofdredacteur van Levensmiddelenkrant

Jumbo: in de verkoop, naar de beurs of aanmodderen?

‘Jumbo streeft AH waarschijnlijk voorbij’, zo kopte RTL Nieuws op 4 januari 2021. Coronajaar 2020 was een uitermate positief jaar voor de Veghelse formule en deed het beter dan Albert Heijn. De finish – om groter te worden dan Albert Heijn – was dichtbij, totdat de supermarktketen in opspraak raakte door de privéomstandigheden van Frits van Eerd (september 2022).

Lisa van der Linden |

Levensmiddelenkrant heeft daar nooit bij stilgestaan, omdat de kwesties geen betrekking hebben tot Jumbo. Enkel het aftreden van de ceo is daarom gemeld. De familie van Eerd werd in datzelfde jaar geraakt door een groot verlies: Karel van Eerd, de grondlegger van Jumbo, overleed op 84-jarige leeftijd. 
Het jaar 2023 begon daarom voor Jumbo op z'n zachtst gezegd onstabiel. Onder leiding van Ton van Veen, die in maart van dat jaar aantrad als ceo en de voormalige cfo is, voert Jumbo sindsdien een nieuwe koers: ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’. De focus ligt op het verbeteren van de winkelervaring, een beter en duurzamer assortiment én lagere prijzen. Dat laatste heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. In september 2023 sloot Jumbo zich aan bij de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners, om te profiteren van gezamenlijke prijsonderhandelingen en een betaalbaarder assortiment te kunnen bieden. Het is een manier voor de Veghelse formule om zich te onderscheiden van Albert Heijn. Voor de consument hartstikke positief dat Jumbo streeft naar lagere prijzen, maar dan moeten er wel gevulde schappen zijn. Diverse media delen met regelmaat foto’s van lege schappen, en ook op social media is het geregeld het gesprek van de dag. ‘Tijdelijk niet leverbaar’ is de boodschap die consumenten krijgen. En wat doe je dan? Precies! Naar de buurman: Albert Heijn, Plus of Vomar. 

Lege schappen
In datzelfde jaar liep het marktaandeel van Jumbo terug naar ruim 21% en de consumentenomzet steeg met 7,1%, wat lager is dan de gemiddelde marktgroei van 7,6% in Nederland. Reden om de bedrijfsstrategie aan te passen: uitgangspunt is het onderscheidend vermogen van de formule. Dat wordt in 2024 aangepakt en de koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, blijft leidend. Hoewel vele consumenten misgrijpen bij Jumbo vanwege de lege schappen, zegt Jumbo in mei 2024, dat de aangescherpte strategie haar vruchten afwerpt. Het aantal klanten groeit, de omzet stijgt en zowel de klant- als medewerkerstevredenheid tonen een stijgende trend. Een volgende stap is het inrichten van een nieuwe kantoororganisatie om de winkels en klanten nog beter te bedienen. In de nieuwe koers is geen plek meer voor La Place, dat wordt verzelfstandigd. Verder wordt in november 2024 een nieuw foodmerk geïntroduceerd: Jumbo’s. Dat zorgt al voor verwarring, zo blijkt, want meerdere media schrijven hierover. Is het een huismerk of niet? Ralph Bertrand, Formule directeur bij Jumbo, benadrukt dat het merk naast het vertrouwde huismerk Jumbo in het schap staat. Echter word ik verrast als ik voor het jam- en fruitspreadschap sta en alleen Jumbo’s zie. Het welbekende Jumbo-huismerk is verdwenen. Het blijkt bij meer producten zo te gaan: koffiebonen van Jumbo zijn verdwenen en vervangen door koffiebonen van Jumbo’s. Wel kan ik daar nog Jumbo Biologische koffiebonen vinden, maar dat is wat mij betreft weer een andere productlijn. Toch? 

Met al deze feiten en gebeurtenissen opgesomd, ben ik benieuwd wat Jumbo gaat vertellen op donderdag 16 januari, als ze in Veghel de jaarresultaten van 2024 bekendmaken. Databureau Hiiper laat in ieder geval weten dat de meeste supermarktketens in Q4 2024 zijn gegroeid in marktaandeel, behalve.. ja, je raadt het al: Jumbo. Dirk en Nettorama laten bijvoorbeeld een stijging zien met een respectievelijke index van 108 (dezelfde periode in 2023 heeft een index van 100), gevolgd door Albert Heijn (104) en Vomar (103). En dan komt Jumbo met een index van 93. In het plaatje dat ik net heb geschetst, niet heel verrassend. 

Toekomst
In de wandelgangen gaan al langer geluiden dat Jumbo wankelt. Gaat Edeka (dat bij dezelfde inkooporganisatie is aangesloten en vorig jaar een Nederlandse agf-leverancier overnam, dat notabene ook een familiebedrijf is) het Nederlands supermarktlandschap bestormen door Jumbo over te nemen? Kiest de familie van Eerd ervoor om Jumbo naar de beurs te brengen? Of blijven ze nog een jaar aanmodderen en hopen dat Jumbo wordt zoals Jumbo bedoeld is? 

2025 zal een bepalend jaar zijn voor Jumbo, dat zichtbaar gebukt gaat onder het aftreden van oud-ceo Frits van Eerd. Zou Jumbo onder zijn leiding ook deze koers zijn gevaren? ‘Jumbo streeft AH waarschijnlijk voorbij’, was een mooie mijlpaal geweest voor het familiebedrijf, maar het blijft vooralsnog een droom.   

Lisa van der Linden
Hoofdredacteur 

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: