De Verspillingsvrije Week komt eraan en dat betekent dat de levensmiddelenbranche aandacht besteedt aan voedselverspilling. Een thema dat al jaren belangrijk is en steeds hoger op de agenda komt.
Niet alleen bij fabrikanten en supermarkten, maar ook de consument is er bewuster mee bezig. Dat is in de supermarkt ook te zien. Zo was ik onlangs bij ‘mijn’ Jumbo in Alphen aan den Rijn en de verspillingsbak trok de aandacht van vele consumenten. Tegen een gereduceerd tarief worden in die bak producten gelegd die de houdbaarheidsdatum naderen. Niet alleen bij Jumbo, maar ook bij andere supermarkten zie ik dat dé bak ontzettend populair is. Nog voordat medewerkers de producten erin leggen, staan klanten al te wachten. Of ze houden het met een schuin oog in de gaten, terwijl ze de rest van hun boodschappen doen. Ik snap ze wel, ik spiek ook altijd even in de bak. Altijd handig, voor het avondeten die dag of voor in de vriezer.
Levensmiddelenkrant geeft in deze editie ook aandacht aan de Verspillingsvrije Week. We spreken uiteraard met Samen Tegen Voedselverspilling, de kracht achter de Verspillingsvrije Week. Toine Timmermans vertelde mij vanuit Australië over de uitdagingen, toekomst van voedselverspilling en de positie van Nederland. Een boeiend onderwerp! Daarnaast spreken we ook met de Groente & Fruitbrigade die voedselpakketten maken van groenten en fruit die niet aan het perfecte plaatje voldoen. Dat vind ik een goed initiatief, al ben ik ook van mening dat supermarkten best hun eisen mogen aanpassen. Wat is er mis met een komkommer met kromming? Of een paprika met uitstulpingen? Dat kan toch ook prima? Niet alles hoeft er perfect uit te zien, zeker niet als de smaak en kwaliteit goed zijn.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.