ZAANDAM – Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. AH ziet het behalen van de certificering als een aanmoediging om op de ingeslagen weg verder te gaan en het onderstreept de missie “Samen beter eten bereikbaar maken”.
Bedrijven die de B Corp certificering krijgen, voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale- en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Het proces duurt een aantal maanden en begint met het invullen van een B Impact Assessment. Bedrijven die minimaal tachtig punten van de maximale tweehonderd halen, krijgen een gesprek en een uitgebreide controle van B Lab, het bedrijf achter het certificaat. Bij een positief resultaat kan een bedrijf gecertificeerd worden. Albert Heijn Nederland haalde hier 97,9 punten, ruimschoots voldoende om in aanmerking te komen.
Stappen zetten
Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: “Als grootste supermarkt van Nederland zetten we iedere dag grote en kleine stappen om vanuit onze missie een bijdrage te leveren aan een gezonde, duurzame en sociale samenleving. Dat doen we samen met alle 125.000 collega’s, onze partners en natuurlijk onze klanten. Ik ben trots op de erkenning vanuit B Lab en zie de certificering als positieve stimulans om onze ingeslagen weg verder voort te zetten. Daar kijk ik naar uit. Want hoe meer je weet en leert, hoe meer je je ook beseft wat er allemaal nog mogelijk is. Samen hebben we een wereld te winnen.’’
Verbetering
Ook Tessa van Soest, directeur B Lab Benelux vindt het een mijlpaal. “Albert Heijn Nederland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met het behalen van de B Corp certificering. B Lab streeft naar economische systeemverandering, waarin bedrijven waarde creëren voor ál hun belanghebbenden. We verwelkomen Albert Heijn Nederland van harte in de B Corp community en kijken, omdat B Corp certificering draait om voortdurende verbetering, uit naar de volgende stappen in hun duurzaamheidsreis.”
Over drie jaar wordt Albert Heijn Nederland opnieuw beoordeeld. Zo lang is het nu behaalde certificaat geldig. De supermarktketen weet waar het de komende jaren aan moet werken om een hogere score te halen dan nu.
Bron: Levensmiddelenkrant