kerst 2.jpg Zaanse huisje is klaar voor de kerst.

Kerstbeleving Albert Heijn Jos van den Berg Uithoorn

UITHOORN – De kersthuiskamersfeer bij Albert Heijn Jos van den Berg in Uithoorn trekt niet alleen veel klanten, ook van de directie komt elk jaar wel iemand kijken naar de kerstuitdossing. De winkel is omgetoverd tot een kerstwinterwonderland.

Kim Schoonman |

Zo zijn er niet alleen de kerstaanbiedingen, maar ook een levensgrote kerstman, verlichte rendieren, Whamster knuffels, heel veel kerstverlichting en het bekende Zaanse huisje. Om de winkel zo volledig uit te dossen, beginnen Van den Berg en zijn collega’s al eind november. “Anders redden we het niet met de drukte vlak voor kerst”, legt hij uit. “Ze staan in de rij om te mogen bouwen. Met een ploeg van vijftien meisjes en jongens begonnen we op 27 november om 17.00 uur en werkten door tot 23.30 uur om de winkel om te toveren tot een warme huiskamersfeer. Ik wil dat je, als je binnenkomt, meteen de emotie van kerst voelt. Maandag 2 december hebben we ook de hele kantine gedaan, om hetzelfde gevoel te creëren voor alle collega’s.”

Het Zaanse huisje
Over de nieuwe kerstcommercial van Albert Heijn kan Van den Berg kort en krachtig zijn: “Hij is top toch!” Er komen twee schermen in de winkel, bij de ingang en vleeswarenafdeling, waar kerstliederen op worden gespeeld en de commercial regelmatig wordt herhaald. “Ik vind hem ijzersterk. Toen ik hem de eerste keer zag, werd ik er al vrolijk van en je ziet dat de commercial ook in het land goed opgepakt wordt.”

Het Zaanse huisje is een terugkerende bekende in de winkel. Inmiddels verandert het uiterlijk en de inhoud per thema. “Het is met Halloween en Sint-Maarten een gewoon Zaans huisje met snoep, dan verandert het naar Sint-Nicolaas. En nu staat er een plaat tegenaan in de vorm van het Zaanse huisje in kerstversie, gevuld met alles wat met kerst te maken heeft. Een kunstenaar in Uithoorn, Bram Bam, tekent dat voor ons. Rechtsonder in het huisje sta ik zelf afgebeeld”, vertelt de ondernemer trots. “Met oud en nieuw verandert het thema opnieuw, dan met oliebollen en een fles champagne.”

‘Dat is wat ik het liefste doe’
Niet alleen het Zaans huisje presenteert de kerstspullen, ook voorin de winkel staat een grote stelling. “Alle glitters en kerstspullen uit de Allerhande, waar iedereen voor gaat komen, zoals de kerstserveertoren, staan daar”, vertelt Van den Berg. “Het is zo leuk spelen in je winkel met kerstmateriaal. Je kunt nu je klant helemaal verwennen. En ik verwen ze tot de grond toe, dat is wat ik het liefste doe”, zegt hij stellig. Dat doet hij niet alleen met de aankleding, maar hij zorgt ook dat alles er is. “We zijn met alle teamleiders en managers al heel lang druk bezig met bestellen. We zorgen dat iedereen weet wat er in de Allerhande staat, tot elk artikel aan toe. Dat is belangrijk. Zo spelen wij er op in.”

Veel vraag naar vegan en vegetarisch
Van den Berg ziet de vraag naar vegan en vegetarisch heel sterk toenemen, voor gourmetten bijvoorbeeld, maar zeker ook voor het kerstmenu. “Daar zie je het hele jaar door al heel veel vraag naar. We zorgen dat we daar volledig op ingericht zijn en voldoende van hebben. Vooral het verse gedeelte, want dat wil iedereen straks hebben. Reken maar dat het bij ome Jos te krijgen is”, verzekert hij.

Het artikel gaat verder onder de foto ↓

20241210_143218.jpg Assortiment uit de Allerhande is ruimschoots verkrijgbaar.

December is dé maand
Het enthousiasme van Van den Berg is aanstekelijk. “Ik stook de hele boel op, het spat ook van het team af. Reken maar dat er de komende twee weken wat gebeurt hier in de winkel hoor”, belooft hij. “Sowieso is hier werken leuk, vind ik, maar deze tijden brengen wel iets extra’s. Ik zeg altijd tegen het team: de maand december is voor onze trouwe, maar ook voor de nieuwe klanten, dé maand om te scoren, zodat men Albert Heijn Jos van den Berg in 2025 weer komt bezoeken. Hier liggen de kansen en kun je de gunfactor creëren.” Van den Berg zit dit jaar veertig jaar bij de Albert Heijn-franchise en tegenwoordig is de winkel nooit meer dicht, ook niet met kerst. “Er is echt veel veranderd hoor, door de tijd heen. In het verleden was het rond deze tijd echt hamsteren van producten in blik, zoals haricots verts, perziken en ananas. Nu ben je alle dagen open en komen mensen op eerste kerstdag nog een kerstmenu samenstellen. Ook dan, vind ik, moet de klant alle keuze hebben en daar proberen we voor te zorgen.”

Extra hulp
“Twee dagen voor kerst komt er zo verschrikkelijk veel handel binnen die verwerkt moet worden, dan kunnen we de extra hulp goed gebruiken. Er zijn zelfs een aantal oud-collega’s die zich melden om nog even te komen ‘beuken’. Zo noemen ze dat echt”, lacht Van den Berg. “Er zijn bijvoorbeeld twee man die de hele dag niks anders doen dan winkelkarren ophalen. Die krijgen geregeld een warme chocolademelk, want het is koud en hard werken, maar ze komen al jaar en dag puur voor de gezelligheid.” Op deze twee drukste dagen, verwent hij iedereen daarom met een kerstontbijt.

Goede doelen
En natuurlijk heeft Van den Berg als Albert Heijn ook een aantal goede doelen waar hij gul aan meewerkt. Hij wil er niet mee te koop lopen, maar vindt het een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid. Elk jaar heeft hij een spaarzegelactie voor vlees in samenwerking met de lokale slager. Klanten kunnen met een vol zegelboekje uit een aantal lekkere kerstproducten van de slager kiezen, of als voucher geven voor de Voedselbank. Een andere instantie is Stichting Help ons Helpen 0297, die minima-gezinnen helpt met de dagelijkse boodschappen. Van den Berg biedt de gezinnen gourmetschotels, beenhammen en kiprollades. “Dit jaar ga ik proberen om hen ook driegangenkerstmenuproducten van zes euro uit de Allerhande aan te bieden. Dan hebben zij ook kerst”, besluit hij.

Bron: Levensmiddelenkrant