2017_01_04_ahheadoffice_dsc7589.jpg

Ahold Delhaize ziet in 2022 omzet en winst groeien

ZAANDAM – Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Bol.com, heeft in 2022 de omzet en de winst zien groeien. Zowel in de Verenigde Staten als Europa stegen de omzetten. In Europa kon het bedrijf de gestegen kosten niet helemaal goedmaken in de prijzen. Dat had een negatief effect op de winstgroei.

Redactie |

Het bedrijf weet 2022 toch positief af te sluiten met een winst van 2,5 miljard euro, een stijging van 14% ten opzichte van 2021. De omzet voor het hele concern steeg met 15% naar bijna 87 miljard euro. “In dit uitdagende jaar hebben we in 40 jaar geen inflatie gezien in de dubbele cijfers, een energiecrisis veroorzaakt door oorlog en de aanhoudende gevolgen van de wereldwijde pandemie op het leven van mensen. Onze rol in deze tijd is duidelijk geweest: de schapprijzen zo laag mogelijk houden om onze klanten te ondersteunen en gezonde voeding toegankelijk maken voor iedereen”, zegt ceo Frans Muller in een verklaring.

Voor 2023 verwacht het bedrijf dat de inflatie hoog blijft, zeker in de eerste helft van het jaar. Door kosten te besparen en de efficiëntie te vergroten hoopt Ahold de prijzen voor consumenten zo laag mogelijk te houden.

Bron: Levensmiddelenkrant