ZAANDAM – Albert Heijn lanceert een assortiment van circulaire producten. De supermarkt is een nieuwe samenwerking aangegaan met leveranciers en heeft nu meer dan vijftig producten met circulaire ingrediënten. Met dit initiatief geeft het reststromen een nieuw leven en vermindert het hun voedselverspilling.
Albert Heijn heeft als doel om in 2030 hun voedselverspilling met 50% te verminderen ten opzichte van 2016. In 2023 reduceerde het al 3,6 miljoen kilogram voedselverspilling, waarmee al 13% is behaald. Met dit initiatief is de supermarktketen weer een stapje dichterbij die 50%. Voorbeelden van producten met circulaire grondstoffen zijn de vegetarische kaasschnitzels gemaakt van overgebleven stukjes kaas, de vezelrijke eierkoeken van reststromen graan uit het bierbrouwproces en de AH Bananen Cookie van geredde bananen uit de bananenketen van Albert Heijn. De verwachting is dat dit initiatief op jaarbasis zal leiden tot 2 miljoen kilogram voedselverlies. In 2025 wil Albert Heijn het assortiment nog verder uitbreiden.
Verantwoordelijkheidsgevoel
Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit, zegt dat Albert Heijn de verantwoordelijkheid voelt om de wereld beter achter te laten. “Door samen met onze leveranciers efficiënter om te gaan met grondstoffen, dragen we bij aan onze ambitie om minder te verspillen en onze C02e-uitstoot te verlagen. Onze producten gemaakt van circulaire ingrediënten bieden een innovatieve oplossing tegen voedselverspilling en zijn ook nog eens heel lekker.”
Stichting Samen tegen de Voedselverspilling
Toine Timmersman van de Stichting Samen tegen de Voedselverspilling spreekt zijn bewondering uit. “Ik ben enorm trots op Albert Heijn die al jarenlang koploper is in het voorkomen en reduceren van voedselverspilling. Door op schaal en in een grote diversiteit aan producten ingrediënten toe te voegen die anders weggegooid zouden worden, zetten ze een belangrijke stap in de strijd tegen verspilling. Dit is niet alleen goed voor de samenleving, maar ook cruciaal voor het klimaat. Samen zorgen we ervoor dat voedsel de waarde krijgt die het verdient, en werken we aan een duurzamere toekomst."
Bron: Levensmiddelenkrant