Abe Brouwer blij met overgang van C1000 naar AH

HAVELTE - Met de verkoop van Emté aan Jumbo en Coop gaat een aantal ondernemers een onzekere tijd tegemoet. En het zal niet de laatste keer zijn dat er formules worden overgenomen. Ex-C1000-ondernemer Abe Brouwer weet precies hoe deze zelfstandigen zich nu voelen.

Bij de overname van C1000 kwam hij onder de vlag van Albert Heijn. Een overgang die zeker niet vlekkeloos verliep. “We zijn rustig gebleven en nu draait de winkel beter dan in de C1000-tijd.” Brouwer weet nog goed waar hij was toen de overname van C1000 bekend werd gemaakt. “Ik was op vakantie in Marokko toen het nieuws bekend werd in november 2011. Toen ik thuis kwam stond er een olifant met een Jumbotas om zijn nek in mijn tuin. Iedereen ging ervan uit dat ik Jumbo zou worden. Maar in eerste instantie bleef C1000 als formule gewoon bestaan. Daar waren wij enorm blij mee”, zegt de ondernemer uit Havelte. Zes maanden later kregen de ondernemers te horen dat de stekker toch uit C1000 gehaald werd. Het grootste deel van de C1000-winkels werd Jumbo-geel, een aantal winkels ging naar Coop en Albert Heijn voegde nog eens zestig winkels aan zijn bestand toe. “Op donderdagochtend kreeg je te horen welke formule je zou worden. Het voelde als een examenuitslag, tussen 07.00 en 08.00 uur kon je gebeld worden. Als je werd gebeld, dan wist je in ieder geval al dat je óf naar Coop óf naar Albert Heijn overging. Dat gebeurde en toen ik de envelop later die dag opende en zag dat het Albert Heijn werd, was ik enorm opgelucht. Daar hoopte ik namelijk op”, vertelt Brouwer.

De manier waarop het nieuws gebracht werd was behoorlijk hard en afstandelijk, vindt Brouwer. “Zo ga je niet met mensen om, vind ik. Toch weet ik niet hoe je zulk nieuws wel op een goede manier kunt brengen. Je kunt het nooit goed doen met zoiets. Als ondernemers zonder eigen pand hadden we totaal geen zeggenschap over de formule waar we onder zouden vallen. Dat voelde wel heel raar.”

Hoofdpijn
In april 2013 openden de deuren van de tot Albert Heijn omgebouwde supermarkt van Abe Brouwer. “Vol goede moed gingen we van start. Maar wat viel het tegen in de beginperiode. Zes maanden na opening waren we 25 procent van onze omzet kwijt. Klanten gingen naar omliggende C1000-winkels die nog wel open waren. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Hoewel de winkel er fantastisch uitzag, voelde het niet meer als mijn zaak. Ik heb nooit hoofdpijn, maar dat eerste halfjaar had ik iedere dag pijn in mijn kop”, memoreert de ondernemer aan die tijd. De terugloop van het aantal klanten duurde minimaal negen maanden, zegt Brouwer. “In december kwam de omslag, de omzet trok aan en dat zorgde er meteen voor dat iedereen enthousiaster werd. Inmiddels draait de winkel enorm goed. De omzetten liggen fors hoger dan in de C1000-tijd”, zegt de ondernemer.

Albert Heijn is een heel andere organisatie dan C1000, maar Brouwer klaagt niet. “Alles is weliswaar veel strakker geregeld, maar Albert Heijn heeft het echt goed voor elkaar. Ik ben nog steeds blij met de overstap naar AH.”

Doorzetten
Brouwer heeft nog wel een aantal tips voor ondernemers die nu in dezelfde situatie zitten of daar in gaan komen. “Ik wil ze aanraden om geduld te bewaren en niet te ongerust te worden als klanten in het begin wegblijven. Het komt wel weer terug als je er maar voldoende vertrouwen in hebt. Het duurt ook echt wel twee tot drie jaar voor je je de nieuwe formule echt eigen hebt gemaakt”, zegt Brouwer. De ondernemer raadt ondernemers van nu ook vooral aan om hulp vanuit de formule te accepteren. “Wij hadden echt veel aan de begeleiding vanuit Albert Heijn. Ik roep ondernemers dan ook op om zich over te geven aan de nieuwe formule. Dat is echt dé manier om verder te gaan.”

Bron: Levensmiddelenkrant

abebrouwer-a900x525.jpg