'La Place moet hart van V&D zijn’

NIEUWVEEN - V&D moet La Place niet naar voren schuiven, maar tot het hart van zijn winkels maken. Food is immers waar de warenhuisklant van tegenwoordig op aanslaat.

Joost Agterhoek |

De eerste persberichten van het nieuwe Amsterdamse warenhuis Haussmann sterken Tony Wijntuin van Wyne Strategy & Innovation in zijn analyse van de V&D-plannen. “In de tweede zin stond dat er ook een restaurant met foodhal opent. Vier à vijf jaar geleden zou men zich afvragen waarom dat zo belangrijk is. Ik geloof dat goed eten nu niet uit te stellen is, in tegenstelling tot een trui of een jurk. Food speelt een belangrijke rol in een warenhuis, dat is waar de klant nu op aanslaat.” La Place houdt de gelederen gesloten over de precieze rol van de restaurantformule in de nieuwe strategie van V&D. Los van de cosmetica- en dining-lijn in de huisstijl van La Place, die V&D gaat verkopen, is vooralsnog alleen gemeld dat het foodservicemerk een grotere blikvanger moet worden.

Eenheidsworst
Wijntuin zei eerder al in een analyse van Out.of.Home Shops dat een van de opties van het in crisis verkerende V&D is om La Place tot het hart van een nieuw winkelconcept te maken. Hoewel de analist weinig ziet in La Place-cosmetica, zouden bestek, linnengoed en servies goed passen rondom de La Place-restaurants, vindt hij. “Denk aan Eataly. De eetafdeling loopt langzaam over in de andere functies. Ingrediënten zouden ook goed kunnen, net als kookboeken. Het past goed bij de dynamiek van La Place om te vertellen hoe de producten worden bereid.” V&D-winkelmanagers krijgen in de nieuwe aanpak meer ruimte om lokaal in te kopen en dat zou ook volgens Wijntuin een goede aanvulling zijn op het menu. “Ze zouden horeca uit de streek kunnen betrekken bij het aanbod. Het mag meer schuren bij V&D. Niets is zo erg als absolute eenheidsworst.”

Bron: Out.of.Home Shops

la_place_pasta_en_pizza_leiden-a900x525.jpg