WADDINXVEEN – In de eerste helft van 2023 is het volume van de gehele wijncategorie met 5,3% gedaald. Dit wordt toegeschreven aan het wisselende weer – bij mooi weer wordt meer wijn verkocht – een lager besteedbaar inkomen en een bewuster wordende consument. Dat schrijft wijnimporteur Delta Wines in een persbericht.
De omzet van wijnverkopen blijft door prijsstijgingen stabiel, maar de prijs van wijn stijgt veel minder hard dan veel andere categorieën in de supermarkt, stelt de wijnimporteur die zich op de data van Nielsen baseert. De gemiddelde prijs van een fles wijn in de supermarkt is met 5,2% gestegen naar € 4,23. De categorie € 3 tot € 5 euro blijft het meest verkocht in dit kanaal. Wijnen met een prijs tussen € 5 en € 10 euro winnen aandeel door inflatie. De prijs in de vakhandel ligt wat hoger; hier koopt de consument een fles wijn voor gemiddeld € 7,59.
Een van de redenen van de dalende verkoop is het weer. In de eerste 24 weken van 2023 zijn er 44 dagen geweest waarop het kwik boven de 15 graden kwam en er maximaal 3 mm regen in een uur viel. In dezelfde periode een jaar eerder waren dit 61 dagen. Pas vanaf week 20 vonden rosé, mousserende en witte wijn weer gretig aftrek.
Meer biologisch en alcoholvrij
Wat ook uit de cijfers blijkt: de Nederlander drinkt al jaren op rij minder wijn, maar kiest wel voor steeds betere kwaliteit. Door toegenomen bewustwording van de consument stijgt daarnaast het aandeel biologische en alcoholvrije wijnen. De laatste worden kwalitatief steeds beter, erkent de wijnimporteur. De populairste witte druif is chardonnay, maar pinot grigio zit die op de hielen, zowel in de vakhandel als in de supermarkt. Ook verdejo en grüner veltliner doen het goed. De populairste rode druif in Nederland is nog altijd merlot, primitivo groeit in aanhang. Rode wijn verliest jaarlijks weer meer aandeel en dat is goed te zien in de supermarkt, waar minder dan een derde van de verkoop uit rood bestaat.
En dan is er nog de verkoop van wijnen uit de oude versus de nieuwe wereld. Oude wereldlanden Frankrijk en Italië bezitten meer dan de helft van het marktaandeel in de vakhandel, in de supermarkt zijn het wijnen uit Oost-Europa die, vanwege hun gunstige prijs, een hoge groei laten zien. Italië (vanwege Prosecco, Primitivo en Pinot Grigio) en Spanje (om Verdejo) ontwikkelen zich goed in alle kanalen. Wijnen uit de nieuwe wereld staan onder druk. Dat komt onder meer door stijgende prijzen, duurdere droge grondstoffen en transportkosten.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops