gvo-230829-300.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Hiiper: veranderingen marktaandeel zijn het gevolg van dynamiek

AMSTERDAM – Databureau Hiiper kijkt voor de marktaandelen in de foodretail verder dan de klassiek supermarktbranche. In het Hiiper-jaaroverzicht zijn ook online retailers, maaltijdboxleveranciers en flitsbezorgers meegenomen. Consumenten kopen hun boodschappen niet alleen in de supermarkt.

Redactie |

“Consumenten denken niet in kanalen, maar doen gewoon hun boodschappen. De ene keer bij de supermarkt op de hoek. De andere keer online bij een pure player. Of ze proberen een keer een maaltijdbox of doen een top-up trip bij een flitsbezorger. Als je echt wil weten hoe je presteert als foodretailer, moet je dus breder kijken. Naar de hele taart. En die wordt steeds anders verdeeld”, schrijft Hiiper in hun jaarverslag.

Andere kanalen
Dat consumenten steeds vaker kiezen voor andere kanalen is al een aantal jaren aan de gang. Supermarkten als Ekoplaza, Amazing Oriental en Sahan winnen flink terrein en dat gaat volgens Hiiper ten kosten van de online kanalen. Vooral de flitsbezorgers voelen de pijn door het vertrek van twee van de drie spelers. De enig overgebleven, Flink, heeft last ondervonden van de veranderende marktdynamiek en regelgeving.

Volgens Hiiper gaat ook branchevervaging een steeds grotere rol spelen, omdat non-food retailers als Action, Kruidvat en Hema en platformpartijen als Bol en Amazon, een steeds groter foodassortiment gaan aanbieden. Daarnaast zijn er grote single category online bedrijven als XXL Nutrition en Koffievoordeel die hard groeien.

Hiiper marktaandeel.jpg

Primaire klanten
Uit de in januari gepubliceerde kwartaalmonitor bleek dat Dirk, AH en discounter Lidl de grote winnaars zijn in het klassieke supermarktkanaal. Wat naar voren komt, is dat bij de winnaars een stijging is bij de primaire klanten. Dat zijn klanten die meer dan de helft van hun uitgaven bij de betreffende formule spenderen. Bij Jumbo, die marktaandeel verloor, was duidelijk te zien dat het aandeel primaire klanten daalde en geven ze gemiddeld ook minder uit.

Trends
Hiiper zag in 2024 een aantal trends. Een daarvan is dat de discounters terug van weggeweest zijn. Oorzaak ligt in de hardnekkige inflatie waardoor consumenten meer op de prijs gaan letten. Het eerder stoppen van de tabaksverkoop bij Albert Heijn is geen nadelige beslissing geweest. De ongebouwde Jan Linders-winkels presteren onder AH-vlag gemiddeld zelfs beter en dat vertaalt zich in een hoger marktaandeel. Jumbo kreeg te maken met een dip, mede veroorzaakt door het tabaksverbod, maar is ondertussen weer gestabiliseerd.

Turbulent jaar
Joep Smeets, managing director Hiiper: “Het was een turbulent jaar voor supermarkten, veel verschuivingen en duidelijke winnaars en verliezers. Door de ban op tabaksverkoop zien we dat consumenten in beweging zijn gekomen. Lidl, Dirk en AH zijn de winnaars in 2024 en profiteren bovengemiddeld van malheur bij Jumbo. Alle drie weten ze daarbij flink te groeien in aantal primaire klanten. En alle drie snoepen ze daarbij omzet af van Jumbo. Als het 4e kwartaal een voorbode is voor 2025, dan zullen we Aldi en Lidl sterk door zien stijgen dit jaar. Met hoeveel? Dat zal er van afhangen of Jumbo de stabilisatie van de afgelopen tijd weet om te buigen naar groei in de komende kwartalen.”

Bron: Levensmiddelenkrant