AMSTERDAM – Supermarkten werken eraan om minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te verkopen. Toch zullen ze meer actie moeten ondernemen, willen ze de 40/60 doelstelling in 2030 halen. Dat schrijft denktank Questionmark in de Benchmarkt Eiwittransitie.
De supermarkten hebben voor zichzelf stevige doelen gesteld in de eiwittransitie. Voor de benchmarkt heeft Questionmark onderzoek uitgevoerd bij zeven ketens die zich allemaal hebben vastgelegd op de verkoop van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten in 2030.
Experiment
De conclusie is dat de supermarkten zullen moeten versnellen in hun handelen om die doelstelling te halen en de verkoop van plantaardige producten te vergroten. Er wordt wel geëxperimenteerd met prijs, plaatsing en samenstelling van plantaardige producten en blijkt dat de porties van vleesproducten langzaam worden verkleind.
Folders
Hoewel er niet meer wordt gestunt met vleesaanbiedingen in de reclamefolders, staan daar nog wel vier keer meer dierlijke producten in dan plantaardige producten. “De vele dierlijke producten in de wekelijkse promoties roepen de vraag op hoe supermarkten denken hun doel te realiseren,” stelt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. “Supermarkten maken zichtbaar goede stappen, maar versnelling is nodig om het doel van 60% plantaardig en 40% dierlijk in de verkoop in 2030 te bereiken. Wij roepen supermarkten op de route naar 60/40 in 2030 uit te stippelen met concrete actieplannen."
De gepubliceerde benchmark is een tussentijdse meting over de voortgang van de eiwittransitie bij supermarkten als onderdeel van de Superlijst Groen. Superlijst is een doorlopend onderzoeksproject dat inzichtelijk maakt hoe supermarkten bijdragen aan gezonde, duurzame en eerlijke voedselproductie en consumptie.
De Benchmark Eiwittransitie is hier te downloaden.
Bron: Levensmiddelenkrant