EDE – Uit gegevens van onderzoeksbureau CPS GFK blijkt dat de omzet van biologische producten in de afgelopen vijf jaar met 51,3% is gestegen, van 900 miljoen naar 1,4 miljard euro. Dit heeft alles te maken het grotere aanbod en de aandacht voor biologisch.
Ten opzichte van de rest van de markt, die met 25% toenam, groeide biologisch twee keer zo hard in vijf jaar tijd. Vooral in de categorieën biologische kip en gevogelte, citrusvruchten, yoghurt en tomaten was een grote groei zichtbaar. Alleen al dit jaar is de biologische omzet met 10% toegenomen, terwijl de rest van de markt met 2% afnam.
Meer aandacht
Deze toename heeft grotendeels te maken met het aanbod. Het biologische assortiment in winkels is groter geworden. Supermarkten spelen hierbij een belangrijke rol. Zij zijn verantwoordelijk voor 75% van die omzet. Retailers geven tegenwoordig aanzienlijk meer aandacht aan biologisch en kiezen er soms zelfs voor om bepaalde producten alleen biologisch aan te bieden. Er vonden tussen 2021 en 2024 zeven nudges plaats in supermarkten. Consumenten worden geholpen om voor biologisch te kiezen door de inzet van schapkaartjes en raam- en vloerstickers. Dit leidde tot een biologische omzet van gemiddeld 20%. Ook de driejarige Europese campagne heeft hieraan bijgedragen.
Bron: Levensmiddelenkrant