chocoladecircus-van-de-baan-tonys-chocolonely-bouwt-toch-geen-eigen-fabriek.jpg

Tony's Chocolonely zet een record

AMSTERDAM - Tony’s Chocolonely publiceerde 4 februari zijn nieuwste jaarFAIRslag met daarin de impact en financiële resultaten voor het boekjaar 2023/2024. In tijden van torenhoge cacaoprijzen en extreme uitdagingen voor cacaoboeren, boekt Tony’s zowel qua impact als financieel toch vooruitgang.

Redactie |

Omzet groeit met meer dan 33%
Tony’s laat een sterke groei zien in omzet die wordt gedreven door successen in de VS. Daar groeit Tony’s met 86%, onder andere door listings bij de Walmart en Kroger, de twee grootste retailers in de VS Ook andere markten groeien: 45% in het VK en Ierland, 6% in Nederland, en 27% in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, red.). Tony’s is hard op weg om een concurrerende wereldwijde speler te worden in de chocolade-industrie en blijft daarom bewust investeren in groei. Voorbeelden hiervan zijn het verplaatsen van een deel van de productie van vloeibare chocolade naar een nieuwe productiefaciliteit in de VS. Om daarnaast aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, vindt er uitbreiding plaats in de fabriek in België. Door deze strategie en ondanks stijgende marktkosten, zoals hoge cacaoprijzen, inflatie en gestegen rentekosten, boekte Tony's een positieve bruto winst (EBITDA) van € 1,2 miljoen en een ingecalculeerd verlies van € 6,8 miljoen. Ceo Douglas Lamont licht toe: “Dit jaar heeft de cacaosector door de stijgende cacaoprijzen voor hele grote uitdagingen gestaan. Toch groeit Tony's Chocolonely, wat betekent dat onze impact in West-Afrika ook toeneemt.” 

Ondanks uitdagingen meer eerlijke cacao
Hoewel cacaoboeren en de sector voor grote uitdagingen stonden in het seizoen 23/24, boekt Tony’s vooruitgang op de grote problemen in cacao: armoede, kinderarbeid en ontbossing. Samen met al zijn missiepartners kocht Tony’s afgelopen cacaoseizoen 17.690 ton traceerbare cacao (+19%) in bij 20.296 cacaoboeren (+14%) volgens zijn vijf samenwerkingsprincipes. Dit betekent dat al deze boeren voor de lange termijn de prijs voor een leefbaar inkomen betaald krijgen voor hun cacao en dat ze worden ondersteund met de productie en klimaatbestendigheid van hun plantage. Voor het boekjaar 24/25 verwacht Tony’s Open Chain een groei in cacaovolume naar 30.300 ton (+71%), gekocht van 34.200 boeren (+69%), o.a. door de nieuwe TOC-missiepartners.

Kinderarbeid daalt, geen ontbossing
Het percentage kinderarbeid daalde verder bij cacaocoöperaties waar Tony’s al langere tijd mee samenwerkt, van 4,4% naar 3,9% (vs. een industriegemiddelde van 46,7%). Ook heeft er wederom geen ontbossing plaatsgevonden bij de productie van cacao. Dit kan Tony's Open Chain garanderen door 100% traceerbaarheid en het risico op ontbossing binnen een straal van vijfhonderd meter van beschermde gebieden via GPS mapping te monitoren. “Het rapport is het bewijs dat onze vijf samenwerkingsprincipes geschaald kunnen worden. We laten zien dat we boeren een beter bestaan geven als we langdurig samenwerken en we bieden een oplossing voor het structureel uitbannen van kinderarbeid in cacao”, aldus Lamont.  

Zes nieuwe missiepartners 
Lamont: “Tony’s Chocolonely groeit hard, maar onze cacaovolumes groeien nog veel harder door de nieuwe missiepartners die zich hebben aangesloten bij Tony's Open Chain. Zij kopen hun cacao eerlijk in via onze keten, waaronder één van de snelstgroeiende Amerikaanse chocolademerken en een aantal grote supermarkten.”
Tony’s heeft zes nieuwe partners verwelkomd in Tony’s Open Chain. Het collectief bestaat inmiddels uit twintig missiepartners (inclusief Tony’s) en de nieuwe partners zijn het Amerikaanse Feastables, uit Engeland Waitrose en Pip & Nut, het Belgische Colruyt, het Nederlandse Holie’s Foods en Johnny Cashew. Albert Heijn breidde de samenwerking uit en gaat al zijn cacao inkopen via Tony’s Open Chain. “Maar om de hele industrie te veranderen, moeten we laten zien dat het bedrijfsmodel ook werkt voor aandeelhouders. De toegenomen omzet, de sterke groei in de VS en onze belangrijkste Europese markten, en een positieve EBITDA, zijn sterke bewijzen hiervoor. Ik ben dankbaar voor Tony's team dat groeit en het groeiende aantal missiepartners dat zich bij ons heeft aangesloten op deze reis om uitbuiting in cacao te stoppen”, eindigt hij trots.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops