NIEUWVEEN - Uit een recente meting van het supermarktKOMPAS blijkt dat de meeste consumenten hun oliebollen bij de oliebollenkraam halen. De supermarkt staat op nummer vijf in de meting: waar komen de oliebollen deze oud en nieuw vandaan?
Marco Maatman, medeoprichter van het supermarktKOMPAS, deelt op LinkedIn de resultaten van het onderzoek. Het grootste gedeelte van de Nederlanders koopt ook dit jaar weer volop oliebollen en appelflappen met oud en nieuw. Veertig procent haalt deze het liefst bij de oliebollenkraam. Toch staat op nummer twee in de meting het antwoord: ik eet/koop geen oliebollen. Daarna volgen de bakker, ik bak zelf en de supermarkt. Deze drie gaan redelijk gelijk op. “De groep huishoudens die oliebollen bij de bakker haalt, is net iets groter dan het aantal huishoudens dat oliebollen koopt bij supermarkten”, aldus Maatman.
Verschillen
Na de supermarkt volgen de antwoorden: vrienden/familie die zelf bakken, sportclub/vereniging en overige/andere verkooppunten. Hoewel de supermarkt dus niet het meest populaire verkooppunt is, zijn er wel aanzienlijke verschillen tussen de vijftien supermarktformules die zijn opgenomen in het onderzoek. “We zien daarbij dat succesvolle formules vaak kiezen voor òf vol op een meer ambachtelijke oliebol, regelmatig vanuit een lokale samenwerking, òf alle ballen op vooral zo gunstig mogelijk geprijsde oliebollen”, licht Maatman toe.
Bron: Levensmiddelenkrant