Spar Texel eerste met nieuwe recreatieformule

INTERVIEW- DEN BURG - Een schap met barbecueartikelen, een gedeelte met food voor op het strand en een koeling met gemaksmaaltijden. Bij de nieuwe recreatieformule van Spar ligt de focus op alles wat een vakantieganger nodig heeft. Nico Derks en zijn vrouw Méry Reus van Spar Dennenoord op Texel zijn de eerste ondernemers die deze pilot in hun gloednieuwe winkel uitproberen.

Marije de Leeuw |

“De nieuwe formule lijkt op die van Spar City Store, maar dan niet gericht op de stad, maar op recreatie”, legt Derks uit. Attent (de formule die onder Spar valt), heeft natuurlijk ook al zo’n soort concept, maar dat is echt alleen een vakantiewinkeltje, waar ondernemers zelf invulling aan kunnen geven. Spar heeft een hele formule uitgedokterd.”

Vernieuwing
Derks en Reus gaan uitproberen of die formule ook daadwerkelijk is wat een vakantieganger nodig heeft. Hun winkel op vakantiepark Dennenoord is daarvoor de perfecte locatie, want die is volledig afhankelijk van vakantiegangers. Bovendien was hun oude Attent hard aan vernieuwing toe. “Dat gebouw was erg verouderd en de winkel voldeed niet meer aan de vraag. Het was een kleine zaak, met maar twee paden. Het was alleen in de zomer open, terwijl er steeds meer gasten het hele jaar door komen. We hebben daarom besloten de vernieuwing drastisch aan te pakken: we hebben het hele pand gesloopt. Op een andere locatie in het park is daarvoor in de plaats een mooi en groot gebouw neergezet van 250 m2 groot, die ingericht is met Spar 3.0-elementen.”

Strand
Daarnaast is de nieuwe recreatieformule doorgevoerd in de winkel. Die bestaat uit meerdere modules als barbecue, strand, kinderen, borrel en gemaksmaaltijden. “Eigenlijk zit alles wat een goede recreatiewinkel nodig heeft, hierin”, vertelt Derks. “Als iemand wil barbecueën, kunnen ze voor werkelijk alles hier terecht. Niet alleen voor pakketten met vlees, maar ze kunnen ook barbecues huren. Wil je wat lekkers voor bij de borrel? Dan loop je naar de koeling met tapashapjes. Ook producten voor het strand en lekkernijen voor kinderen zijn er bij ons te vinden. Bovendien hebben we een koeling met gemaksmaaltijden: want die zijn essentieel voor mensen op de camping die niet kunnen koken, maar toch een lekkere maaltijd willen eten.”

Funshopping
Het assortiment bestaat voor zo’n 20 tot 30 procent uit funshopping en to-go-producten. Derks: “Onze versebroodafdeling is erg belangrijk. Er zijn namelijk veel mensen die vanuit de camping naast ons vakantiepark ’s ochtends warme broodjes komen halen. Ook kunnen klanten zelf yoghurt tappen, vers geperste jus d’ orange meenemen en koffie halen. Maar we hebben ook to-go vleeswaren en -zuivel. Ons assortiment is in vergelijking met onze oude winkel een stuk completer geworden.”

Supermarkt
En dat waarderen klanten, laat Derks weten. “Voorheen kwamen vakantiegangers alleen een pakje boter halen dat ze waren vergeten of een broodje voor het ontbijt. Nu komen ze écht boodschappen doen. Ze rijden met boodschappenkarren door onze zaak en halen een volledige maaltijd. We zijn geen campingwinkeltje meer, maar een volwaardige supermarkt”, zegt de ondernemer enthousiast. Dat ziet het echtpaar ook aan de omzet die sinds de opening op 27 mei flink is gestegen. “Veel campingwinkels hebben het imago dat ze duur zijn. Al scheelde de prijs bij ons echt nauwelijks van die in de supermarkt, toch dachten klanten dat ze bij ons veel meer kwijt waren. Daarom kochten ze alleen kleine dingen en de rest haalden ze in de stad. Inmiddels is het andersom en komen er zelfs eilandbewoners naar onze zaak toe. Zij kunnen bij ons alles halen wat ze nodig hebben en hoeven niet meer het drukke Den Burg in.”

Monitors
Derks en Reus zijn blij dat ze van een Attent over zijn gegaan op Spar, ook al moeten ze zich nu wel meer houden aan de formule en kunnen ze minder hun eigen beleid voeren. “Spar heeft dit helemaal uitgedacht en daar vertrouwen wij in. Bovendien hebben we nog genoeg eigen inbreng. Ik ga bijvoorbeeld nog een eigen idee aan de winkel toevoegen: er komen monitors bij de verschillende afdelingen te staan. Klanten krijgen via deze schermen informatie over de producten op die afdeling. Bij de bakkerij staat er bijvoorbeeld op het bord: ‘wist u dat we glutenvrij brood hebben?’ Daarnaast geven we ook info over het weer en over de boottijden van Texel naar Den Helder. Ook kunnen klanten met hun smartphone straks producten scannen en informatie opvragen. Ze kunnen bijvoorbeeld een lijst van de speciaalbieren en hun brouwers checken of zien welke allergenen er in brood zitten.”

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

spar_dennenoord-4.jpg