AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken heeft een goed eerste halfjaar van 2024 achter de rug, financieel gezien. Het bedrijf haalde het eerste halfjaar 1,2 miljard euro aan nettowinst over een omzet van bijna 18 miljard euro.
Het biervolume daalde met bijna 2 miljoen hectoliter naar 118,2. Dat was vooral te wijten aan een flinke daling in Afrika en het Midden-Oosten. De groei in Azië kon het totale verlies niet goedmaken. In Europa bleef het volume vrijwel gelijk. Het Heineken-merk deed het erg goed. In totaal groeide het merk 9,2%, vooral in Brazilië, Vietnam en China. Heineken Silver haalde zelfs een volumegroei van 40%, vooral in China en Vietnam.
Groei
“We hebben een solide eerste halfjaar laten zien, met een autonome groei van de netto-omzet (beia) van 6% en van de bedrijfswinst (beia) van 12,5%”, schrijft Heineken-ceo Dolf van den Brink. “De regio Noord- en Zuid-Amerika sprong eruit, omdat de portfoliomix en belangrijke lopende besparingsinitiatieven resulteerden in een sterke verbetering van het bedrijfsresultaat, met name in Brazilië en Mexico. Asia Pacific keerde terug naar groei, aangevoerd door India en met een stabiliserende Vietnamese biermarkt. In Afrika proberen we actief de volatiliteit op te vangen. In Europa hebben we marktaandeel gewonnen in de meeste van onze markten en het biervolume is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, ondanks het slechte weer in juni."
Besparen
Van den Brink vervolgt: "Onze EverGreen-strategie blijft vorm geven aan onze activiteiten. Het volume van premiumbier steeg met 5%, aangevoerd door het Heineken® merk, dat met 9% toenam. We consolideerden ons leiderschap in de categorie zwak & zonder alcohol met een stijging van 14% voor Heineken® 0.0. We zijn goed op weg om € 0,5 miljard aan brutobesparingen te realiseren in 2024, zodat we kunnen investeren in de groei van de categorie en in het bouwen van sterke merken.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops