NIEUWVEEN – Hoe populair is het conservenschap eigenlijk nog? Op deze vraag proberen ondernemers Han Bouwens van Albert Heijn Bouwens in Haarlem en Spaarndam en Marco Meeuwsen van Plus Meeuwsen in Utrecht antwoord te geven. Een gesprek over de productgroepen binnen conserven, welke items in trek zijn, de grootste kopersgroep binnen de categorie en het schap in de winkel.
Of het schap nog in trek is, daar blijft een beetje een vraagteken staan. “Ik durf hier geen volmondig ja op te zeggen. Er zijn periodes waarin het schap populairder is en er zijn natuurlijk altijd wel consumenten die ervoor blijven kiezen. Sowieso is en blijft het wel een interessante categorie voor ons, omdat er geen derving is: de producten zijn immers lang houdbaar. We hebben ontzettend veel productgroepen waarbij dit wel zo is. De enige derving die je hier hebt, is als er een keer een potje kapot valt”, zegt Meeuwsen. “Ik weet het heel eerlijk gezegd niet”, zegt Bouwens. “Ik kan me zo voorstellen dat het een schap is, dat niet heel erg groeit. In eerste instantie denk ik bij conserven aan blik en pot, maar misschien dat andere producten als stazakken wel groeien.”
Appelmoes en augurken
Het conservenschap bestaat uit vier verschillende productgroepen: vlees-, vis-, groente- en fruitconserven. De ondernemers denken dat de ene categorie het beter doet dan de andere. “We zien dat vis vooral hard loopt in de aanbieding. Bij vlees moet je denken aan rookworsten, die gaan weer flink in afzet toenemen als het kouder wordt. Vlees is heel erg seizoensgebonden. De rest is denk ik eerder afnemend dan dat het toeneemt”, aldus Meeuwsen.
Bouwens ziet in ieder geval een daling in de verkoop van fruitconserven, maar over de rest is geen duidelijk beeld. “Het verbaast me hoe weinig er de laatste jaren nog maar van fruit verkocht wordt. Ik verwacht dat vis wel redelijk stabiel is en dat vlees niet heel groot is”, vertelt hij.
In het conservenschap zijn een paar populaire producten te vinden die er uitspringen in de ogen van de ondernemers. “Toch wel de appelmoes. Ik denk dat dat product altijd groot blijft. Of de augurken”, zegt Bouwens.
“De rookworsten in de winter en de knakworsten eigenlijk het hele jaar door wel”, geeft Meeuwsen aan. Waarom kiezen consumenten voor het conservenschap? “Ik denk gemak”, zegt Bouwens gelijk. Meeuwsen noemt de lange houdbaarheid, maar ook gemak. “Het is natuurlijk ideaal dat je een vaste inhoud hebt. Als je gaat koken weet je: ik heb zoveel gram of milliliter nodig en dat staat precies op de verpakking. Alles dat je vers van de groenteafdeling pakt, moet je eerst nog afwegen en snijden. Bij conserven haal je de deksel eraf, draai je het potje om en klaar.”
Toen en nu
De populariteit van conserven fluctueert met de jaren, merken de ondernemers. Meeuwsen wijst naar een paar jaar geleden. “Tijden corona kochten klanten juist volop conserven, omdat je die gewoon enorm lang in je voorraadkastje kan bewaren. Ik denk dat klanten terugvallen op dit soort producten in tijden van crisis en onzekerheid.”
Bouwens grijpt terug naar langer geleden. “In het verleden kon je soms niet anders dan voor conserven kiezen. Tegenwoordig heb je een goede koelkast, ook op de boot of op de camping, maar vroeger namen consumenten dan vooral conserven mee. Ik merk het bij mezelf nog steeds. Als ik met de boot wegga, neem ik uit gewoonte nog altijd conserven mee.”
Lees verder onder de foto ↓
Leeftijd
De ondernemers associëren de verkoop van conserven ook met een oudere kopersgroep. “Ik denk dat de jongere generatie eerder voor verspakketten of verse producten kiest. Maar zoals ik net al een beetje noemde, maakt de oudere klant misschien meer gebruik van conserven vanuit gewoonte”, aldus Bouwens. “Gevoelsmatig zou ik zeggen dat oudere klanten het wat meer pakken, omdat je ook kleinere blikjes en potjes hebt voor eenpersoonshuishoudens, maar dat heb ik nooit gemeten. Dat is meer een gevoel”, beaamt Meeuwsen.
Verpakkingen
Naast de verschillende productgroepen die er bestaan binnen conserven zijn er ook verschillende verpakkingen waaruit de consument kan kiezen: blik, pot, zak en pak. “Ik zie de zak tegenwoordig steeds meer in het assortiment. Hak, een leidend merk in de categorie, gebruikt dit steeds meer. Hier hopen ze een nieuwe markt mee aan te boren”, zegt Bouwens. “Als je naar blik en pot kijkt, is blik in ieder geval populairder. Dat is voor de consument wat makkelijker, omdat het niet in de glasbak hoeft, maar gewoon in de vuilcontainer kan bij consumenten thuis”, aldus Meeuwsen.
Plek in de winkel
Het conservenschap staat per supermarkt vaak op een andere plek in de winkel. Beide ondernemers houden hiervoor de regels aan vanuit hun formule. “Bij ons kom je binnen bij de broodafdeling en dan loop je via de vleeswaren en de kaas naar de agf-afdeling. Daar hebben we een eiland met groenteconserven, fruitconserven en vleesconserven en op de kopse kant staan de visconserven direct ernaast”, aldus Meeuwsen.
“Bij mijn ene winkel staan conserven naast de groenteafdeling en bij de andere juist verderop in de winkel”, schetst Bouwens. De producten die op ooghoogte staan, zijn vaak de merken die het meest betalen. Waar Meeuwsen geen technieken toepast om consumenten naar het schap te lokken, doet Bouwens dit wel. “Als ik kip in de aanbieding heb, of ik wil meer focus op de kip hebben, dan zet ik er wel eens heel prominent appelmoes naast. Of ik plaats bijvoorbeeld bewust augurken bij de hamburgers.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.