CHICAGO – Uit een recent in de Verenigde Staten gehouden onderzoek blijkt dat bedtijd niet alleen is voor het slapen. Late-night snacking is echt een ding. Van de duizend ondervraagde volwassen Amerikanen die meededen aan het onderzoek, snackt het overgrote deel iets zoets.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Kellanova, het voormalige Kellogg Company. “Als leider op het gebied van mondiale snacks, met iconische merken als Pringles, Cheez-It, Pop-Tarts en Rice Krispies Treats, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om onze consumenten beter te begrijpen”, aldus Amjad Malik, vice president of insights & analytics. “We weten al dat mensen de hele dag door tussendoortjes eten, en we wilden graag meer weten over de gewoontes om ‘s avonds laat te snacken. Hoewel het ons helemaal niet verbaast dat 30% van de mensen ‘s avonds laat tussendoortjes eet, waren we wel verrast om te horen waar ze dat doen – in de slaapkamer.”
Koek, ijs en chips
De slaapkamer is favoriet bij 44% van de snackers. Voor de leeftijdsgroep 18-24 jaar is dat zelfs 58%. Onder de Amerikaanse late knabbelaars zijn vooral koek, ijs en chips favoriet. Andere opzienbarende resultaten zijn dat bijna twee op de drie Amerikanen laat op de avond alleen geniet van snacks. En hartige tussendoortjes zijn slechts favoriet bij een op de vijf volwassenen. Zoet is de absolute topper met vier op de vijf snackers.
Man-vrouw
Mannen zijn vaker dan vrouwen geneigd om zich over te geven aan late-night snacking en ze grijpen dan vaker naar pittige, zure of bittere producten. Vrouwen gaan vaker voor zoet, zout of kleverig eten en geven aan laat op de avond te snacken uit verveling.
De feitjes uit het onderzoek geven een vermakelijk beeld van het ritueel. Alleen babyboomers (ouder dan 60) geven aan dat ze de voorkeur geven aan de huiskamer boven de slaapkamer om te snacken. De leeftijdsgroep 35-39 jaar was de enige waarbij pittig in de top drie van favoriete smaken voorkwam. De helft van de ondervraagden snackt terwijl ze televisie aan het kijken zijn. En bij hen staan dan vooral sitcoms en comedyprogramma’s boven aan de lijst.
Vervolg
Of het onderzoek echt heel veel waardevolle informatie op heeft geleverd voor Kellanova moet nog blijken. Het bedrijf meldt niet wat het met de resultaten gaat doen en hoe ze de data vorm gaan geven in hun productaanbod en marketing. Het onderzoek lijkt meer ‘voor de lol’ te zijn gedaan.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.