AMSTELVEEN – Informatiebedrijf NielsenIQ (NIQ) heeft de marktaandelen voor de Nederlandse supermarkten bekendgemaakt. Niet verrassend is Albert Heijn nog steeds de onbetwiste leider met een marktaandeel van 37,7%, een stijging van 1,1% ten opzichte van 2023.
Jumbo verloor terrein door alle beslommeringen waarin het bedrijf zich verkeert. Het winkelaantal nam iets af en het marktaandeel daalde met 0.6%. Plus breidde het winkelbestand wel uit en zag het marktaandeel stijgen met 0.4%. Hierin is Coop niet meegenomen. In het overzicht van NIQ staat Coop op nummer zeven met een forse daling van 0,5%. Het aantal winkels nam fors af met 41 door verbouwingen naar Plus en andere formules. De overige ketens hielden hun marktaandeel stabiel.
Omzet
NIQ geeft ook duiding bij de omzet van de supermarkten. De omzetdaling van 1% naar 49,9 miljard euro komt voornamelijk door het tabaksverbod dat op 1 juli 2024 inging. Voor de meeste ketens zal dat ook doorwerken in de cijfers over het eerste halfjaar van 2025. Wordt de omzet bekeken zonder de tabak, dan is er wel een omzetgroei van 2,5%. De groei wordt volgens NIQ geremd door de aanhoudende volumedaling, hoofdzakelijk veroorzaakt door overheidsmaatregelen als accijnsverhogingen en verhoging van de verbruiksbelasting. In de supermarkten lag de gemiddelde prijs in 2024 4,5% hoger dan een jaar ervoor. Voor dranken die getroffen werden door de hogere verbruiksbelasting lag de prijs zelfs 8,8% hoger.
Volume
Er zijn categorieën die ondanks de algemene volumedaling een groei lieten zien, zoals buitenlandse kaas, sport en energiedranken en diepvriessnacks. De eigen merken stegen in 2024 verder in aandeel naar een totaal van 54,5%. Dat is inclusief de eigen merken van Aldi en Lidl, waar vrijwel het gehele assortiment uit eigen merken bestaat. Ook hier speelt het wegvallen van de tabaksverkoop een rol. Zonder de tabak bleef het aandeel van de eigen merken gelijk aan 2023.
NIQ denkt dat ook voor 2025 prijs een belangrijke rol zal blijven spelen. Volumegroei zal belangrijk zijn om de supermarktomzet een extra push te geven naar een gezonde omzetgroei in 2025.
Bron: Levensmiddelenkrant