Pure Ingredients daagt merken uit met Lekker&Anders

NETTETAL - Het diepvriespizzaschap in de supermarkt wordt al jarenlang gedomineerd door de twee A-merkproducenten Dr. Oetker en Wagner. Met nieuwe pizza’s geïnspireerd op smaken uit diverse wereldkeukens onder het Lekker&Anders-label wil Pure Ingredients naar eigen zeggen een challengerpositie vervullen binnen dit schap.

Bart Manders |

Het vriesversschap van supermarkten verrijken met vernieuwende pizza’s en maaltijdcomponenten, geïnspireerd op smaken uit diverse wereldkeukens. Dit is de gedachte achter het merk ‘Lekker&Anders’, waarmee Pure Ingredients zich onder meer richt op de Nederlandse retailmarkt. De Falafel Pizza is de nieuwste innovatie waarmee de in Venlo en het Duitse Nettetal gevestigde producent invulling geeft aan dit streven. Levensmiddelenkrant wil van René van Appeldorn en René Wokke, respectievelijk verkoopdirecteur en marketingmanager van Pure Ingredients, weten welke ambities de producent heeft met Lekker&Anders.

Mekkafood
René van Appeldorn vertelt hoe het merk Lekker&Anders in 2015 het levenslicht zag. “Met het merk Mekkafood is Pure Ingredients al jarenlang marktleider in de halalmarkt in de Benelux en Duitsland”, verduidelijkt hij. “Onder dit merk produceren we een breed assortiment halalsnacks. We constateerden dat Mekkafood, mede door de naam, vooral aantrekkingskracht heeft op consumenten met een islamitische achtergrond. Onder Nederlandse consumenten is er de laatste jaren echter ook sprake van een sterk toenemende vraag naar producten uit de Turkse en Noord-Afrikaanse keuken. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om naast Mekkafood het nieuwe merk ‘Lekker &Anders’ met unieke pizza’s en maaltijdcomponenten te gaan voeren. Hiermee willen we een nog bredere consumentendoelgroep aanspreken.”

Flinke opmars
Met ‘Lekker&Anders’ wil Pure Ingredients volgens René Wokke zowel de islamitische als de niet-islamitische consumentendoelgroep aanspreken. “De verbindende factor tussen deze twee groepen is dat zij beide interesse hebben in het aangeboden assortiment. De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de populariteit van trendy streetfoodproducten zoals Turkse pizza en kip kebab onder niet-moslims in de lift zit. Binnen retail zijn deze producten bezig aan een flinke opmars. Ze danken hun populariteit aan het relatief lage vet- en zoutgehalte. Met frisse en trendy producten in hippe verpakkingen zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk consumenten ‘Lekker&Anders’ weten te vinden. Deze gemakkelijk en snel te bereiden pizza’s zijn bedoeld voor iedereen die eens iets anders op tafel wil zetten.”

Bij Lekker&Anders laat Pure Ingredients zich inspireren door smaken uit diverse wereldkeukens. Wokke: “Tijdens hun reizen over de hele wereld komen consumenten namelijk voortdurend in aanraking met nieuwe producten en gerechten, die zij later graag in het vriesversschap terugzien. Als kleinere, flexibele producent zit Pure Ingredients kort op deze internationale consumententrends. We zijn continu op de hoogte van de nieuwste wensen van consumenten en het is ons streven om hun latente behoeften om te zetten in innovatieve Lekker&Anders-producten onder de overkoepelende pay-off ‘Wereldse smaken!’.” De grootste hardlopers van Lekker&Anders zijn Turkse pizza, döner pizza en kip kebab. “Sinds de introductie van het merk is de traditionele Turkse pizza, die ook wel lahmacun wordt genoemd, het meest populaire product”, verduidelijkt Wokke. “Deze bestaat uit een dunne deegbodem met een topping van tomaat, paprika, ui en rundvlees. De Turkse pizza wordt niet zoals gewoonlijk in stukken gesneden, maar opgerold en gegeten als een wrap. In het tweede kwartaal van 2017 is ook een vegetarische variant van deze pizza geïntroduceerd.”

Libanese keuken
Nadat Lekker&Anders in 2017 verder werd verrijkt met falafel en köfte, volgde in april van dit jaar de introductie van de derde pizzavariant: de falafel pizza. “De gelijknamige balletjes van kikkererwtenpuree uit de Libanese keuken vormen de basis van deze pizza”, zegt Van Appeldorn. “Deze met falafel, humus, rode ui, mozzarella en fijngehakte peterselie belegde pizza is sinds april verkrijgbaar bij Albert Heijn en sinds mei bij Plus.”

Additionele kopers
Met nieuwe pizza’s onder het Lekker&Anders-label wil Pure Ingredients volgens Wokke een challengerpositie vervullen binnen het vriesversschap van de supermarkt. “Binnen het diepvriespizzaschap is Dr. Oetker marktleider met enkele productlijnen, op enige afstand gevolgd door Wagner”, vertelt hij. “Daarnaast zijn er enkele challengers actief, waarvan Pure Ingredients met Lekker&Anders de grootste is. We willen met Lekker&Anders additionele kopers naar de categorie trekken. Met producten zoals de vegetarische Turkse pizza en de falafelpizza verkleinen we daarnaast ook de afstand tussen onze diepvriespizzacategorie en de sterk opkomende koelverse pizza. Pure Ingredients wil bewust weg van de status quo in de categorie en echt vernieuwen.” Als fabrikant durft Pure Ingredients bovendien zijn nek uit te steken met nieuwe smaken en producten die in Nederland nog niet mainstream zijn, zo benadrukt Van Appeldorn. “Hierbij kun je denken aan sucuk pizza. Een pizza met pittige Turkse worst, groene olijven en een spiegelei, die in Turkije traditioneel als ontbijt wordt gegeten. Een product dat op de Nederlandse markt nog niet zo groot is, maar hier wel veel potentie heeft.

Bron: Levensmiddelenkrant

pureingredients-a900x525.jpg