SCHOONEBEEK – Ondernemer Johan Jongman opende kort geleden zijn vernieuwde winkel in het Drentse Schoonebeek. Ditmaal onder de vlag van Plus. En deze nieuwe winkel is een hele bijzondere in de ombouwreeks van Coop naar Plus: het is namelijk de 400e Nederlandse Plus-winkel. Herbert Schalkwijk, directeur winkeloperatie bij Plus Retail, liet weten een mooie toekomst te zien in het ondernemerschap van Jongman. “Vandaag hebben we in Schoonebeek een mooie mijlpaal in de fusie tussen Plus en Coop gevierd. En ik heb vooral het gepassioneerde ondernemerschap gezien wat onze coöperatie zo uniek maakt.” Levensmiddelenkrant sprak met deze gepassioneerde ondernemer over zijn kijk op het ondernemerschap.
Als voorzitter van de Coop-DTV, de detaillistenvereniging van Coop, zat Jongman volgens eigen zeggen dicht bij het vuur bij het totstandkomen van de fusie tussen Plus en Coop. Toch had hij beleidstechnisch geen vinger in de pap toen duidelijk werd dat zijn winkel moest wisselen van formule. “In het begin was ik wel wat sceptisch. Waarom expliciet Plus, en niet een andere formule?”, vertelt Jongman. “Maar nu ik zie hoe onze Plus gerund en ontvangen wordt, snap ik de keuze héél goed.” Hij vervolgt: “Plus is net even een sterker merk. Het staat allemaal beter, doordachter. Het stukje diepgang in je assortiment, de kleurstelling, presentatievormen en lay-out. Ook is Plus een heel klantgerichte supermarktketen, wat ons heel goed past. Uiteindelijk wil iedereen graag bij de winnaars horen, ik ook. En het voelt alsof we dit nu hebben bereikt met onze winkel, lekker!”
Vol gas
Jongman en zijn ondernemers- en levenspartner Diane Flinkert verruilden hun vertrouwde Coop-winkel voor een gloednieuwe Plus. Zo’n formulewijziging is een uitgelezen kans om het net op te halen en te kijken hoe de winkel ervoor staat. “We hebben ons afgevraagd: ‘Willen, en nog belangrijker: kúnnen we dit nog?’ Het is natuurlijk een bijzondere tijd qua personeel, loonkosten, huur, energie, noem maar op. Daarnaast zou dit een mooi moment zijn geweest om een winkel wat dichter bij huis te starten. We wonen nu namelijk op 35 minuten rijden van de winkel af. Tóch hebben we besloten om er vol gas voor te blijven gaan. Ook al is het financiële plaatje vrij zwaar in deze tijd: ons toekomstperspectief is heel goed. Er staat nu namelijk een Plus om een puntje aan te zuigen.”
Casco
Tijdens de verbouwing is de winkel van Jongman volledig gestript. “Werkelijk álles ging eruit, van de vloer tot de gangpaden, de koelingen en het kassaplein. De winkel was helemaal casco. Nu hebben we nieuwe koelingen volgens de huidige wetgeving, een nieuwe vloer en de winkel is CO2-vriendelijk. Ook hebben we het kassaplein omgebouwd. Waar we voorheen vijf lijnkassa’s hadden, hebben we er nu nog maar twee, en daarnaast een plein met zelfscankassa’s.” Dat is iets wat jarenlang geen optie leek voor de winkel van Jongman. “We zitten in een vrij traditioneel gebied. We waren bang dat de mensen niet zaten te wachten op deze modernisering. We hebben het geïntroduceerd en nu denk ik: waar heb ik me eigenlijk druk om gemaakt? . Sommige mensen zeggen zelfs nu pas in onze winkel te komen, omdat ze de zelfscan zo handig vinden.”
Toch kan de buurt niet volledig zonder lijnkassa’s, geeft Jongman aan. “We zitten vlakbij een rusthuis, en deze bewoners vinden de zelfscankassa’s écht nog een brug te ver. Deze mensen willen we ook graag blijven bedienen.”
De klanten spreken gelukkig vol lof over de formulewijziging van Jongman. “Onze Coop was goed verzorgd, maar tóch verouder je. Met onze Coop voetbalden we zogezegd in de Eerste Divisie. Nu is Plus Jongman klaar om te spelen in de Eredivisie.”
Relatie
Het supermarktwezen zit diepgeworteld in het ondernemerspaar. “We leerden elkaar kennen toen we werkten voor een Albert Heijn in Meppel. Vanaf daar zijn we elkaar telkens tegengekomen in andere supermarkten en inmiddels zijn we 30 jaar samen.” De stap naar het ondernemerschap kon niet uitblijven. “We hebben het samen erg leuk. We hebben een goede rolverdeling, waardoor we niet in elkaars vaarwater zitten. Als de een wegvalt, pakt de ander het op. En ook thuis blijft de supermarkt vaak nog wel onderwerp van gesprek. Maar we vinden het allebei ook leuk. Dan kan dat.”
Topsport
In de winkel van Jongman staat de topsportersmentaliteit centraal. “Ik werk zeven dagen in de week, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Mijn werkdag begint al om 4 uur, zodat de winkel op tijd klaar is voordat de klanten komen. Het is echt een groepsproces waarin het team zo ontzettend belangrijk is”, schetst Jongman. “De selectie van een voetbalclub bestaat uit dertig mensen, maar de beste elf, op dat specifieke moment, staan in het veld. De rest staat reserve zodat we er altijd volledig kunnen zijn voor de klant.”
Klant op eerste plaats
“Wat ons onderscheidt van andere ondernemers is dat we altijd voor een 10 gaan. Bij ons staan klanten echt op de eerste plaats, voor hen doen we echt alles. Wanneer een klant specifieke wensen heeft voor het assortiment, zetten we ons maximaal in om dat voor elkaar te krijgen. En wanneer we een prestatie neerzetten, gaan we voor een 10. Waarom die 10? Omdat, als het wegens andere factoren misschien nét niet haalbaar is om die 10 te scoren, er dan altijd nog genoeg marge is om ruim voldoende te presteren. Zo zitten Diane en ik in de wedstrijd.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.