ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn heeft samen met vaste zuivelleverancier Royal A-ware de nieuwste ambities in het Beter voor Natuur & Boer programma gepresenteerd aan 450 melkveehouders. Dit moet leiden tot verdere verduurzaming van de zuivelketen.
In de nieuwe plannen staan vier belangrijke pijlers centraal. Zo komt er een innovatieve meetmethode die eerder signaleert of een koe last heeft van haar klauwen. Hierdoor kan er eerder actie worden ondernomen om de algehele klauwgezondheid te verbeteren. Samen met Naturalis zal worden bekeken hoe de biodiversiteit in de melkveehouderij verder kan worden verhoogd. Tevens zal het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen worden vastgelegd met als doel dit verder te minimaliseren.
Opslag
Boeren in het programma ploegen hun grasland niet. Hierdoor wordt CO₂ in de vorm van koolstof opgeslagen in de bodem. In 2025 zullen er nieuwe metingen worden gedaan om de koolstofvastlegging te evalueren. Albert Heijn zal daarnaast opnieuw een premieverhoging betalen voor investeringen die melkveehouders doen voor verduurzaming en verbeteringen in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit.
“Ik ben trots op deze nieuwe stappen binnen het Beter voor Natuur & Boer programma voor zuivel. Deze nieuwe plannen onderstrepen onze toewijding op het gebied van duurzamere zuivel met aandacht voor dieren, klimaat en melkveehouders. De kracht van Beter voor Natuur & Boer zit in de continue samenwerking met alle ketenpartijen – nu en in de toekomst”, zegt Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising en formats bij Albert Heijn.
Samenwerking
“Sinds de start van Beter voor Natuur & Boer-programma voor zuivel in 2018 hebben de melkveehouders in dit programma zich ingezet voor verbetering van biodiversiteit, diergezondheid- en welzijn en klimaat. Ik ben blij dat we in samenwerking met Albert Heijn en onze melkveehouders weer een volgende stap zetten. Met deze doorontwikkeling én wederom een premieverhoging voor de melkveehouders, werken we samen aan zuivel met een zo hoog mogelijk voedingswaarde en de laagst mogelijke impact op mens, dier en milieu”, aldus Jan Anker, ceo Royal A-ware.
Bron: Levensmiddelenkrant