ZAANDAM – Albert Heijn introduceert een persoonlijke generatieve AI (GenAI) assistent. Deze digitale dienstverlening, die via de AH-app wordt aangeboden, heeft als doel om het klantgemak te bevorderen. Daarmee is Albert Heijn de eerste supermarkt in Nederland die deze AI-dienstverlenende functie, Mijn AH assistent genaamd, aanbiedt.
AH zegt met Mijn AH assistent continu te streven naar de meest relevante klantervaring. De slimme tool biedt de mogelijkheid om eenvoudig vragen te stellen, suggesties te doen over boodschappen en praktische tips voor het koken en recepten te bekijken. Een veelgestelde vraag van consumenten is bijvoorbeeld: wat eten we vandaag? De assistent is nieuw en weet nog niet alles, maar hij leert snel, volgens Albert Heijn.
Nog beter klantgemak
Naast de Mijn AH assistent wordt ook de AI-gedreven Scan & kook-functionaliteit toegankelijk voor gebruikers van de Mijn AH app. Klanten kunnen met deze functionaliteit recepten ontvangen op basis van foto’s. De toepassing is uitgebreid getest en verder geoptimaliseerd. Ook dit is voor de supermarktketen een manier om een nog beter klantgemak te realiseren.
Routines
Marit van Egmond, ceo bij Albert Heijn zegt: "De introductie van Mijn AH assistent is een belangrijke stap vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor Iedereen. Met generatieve AI zijn wij in staat om toepassingen te ontwikkelen die onze klanten van meer gemak en inspiratie voorzien in hun dagelijkse routines. Met onze teams blijven we dagelijks bezig om het leven makkelijker te maken voor onze klanten en daarom zijn we trots dit te kunnen lanceren op de vijftiende verjaardag van de Mijn AH app.” De AH-app komt ook de internationale gebruikers tegemoet, omdat hij grotendeels naar het Engels vertaald is. Er wordt nog gewerkt aan andere talen mogelijk maken.
Alle nieuwe tools kunnen vanaf 11 november in gebruik genomen worden in de ‘Koken’ tab van de app, die ruim 4,5 miljoen actieve Mijn AH-app-gebruikers in Nederland op hun telefoon hebben.
Bron: Levensmiddelenkrant