WEESP – Albert Heijn heeft pers en influencers uitgenodigd voor een kerstlunch, vanwege de feestelijke lancering van de kerstcampagne en het kerstassortiment van 2024. Het event start in de tuin van een verlichte chalet bij UP Events in Weesp. Levensmiddelenkrant waant zich helemaal in kerstsfeer. Het enige dat nog ontbreekt, is de sneeuw.
Nostalgie met een moderne twist. Dat is het thema van de kerstcampagne van Albert Heijn dit jaar. Johan van der Zanden, directeur Marketing en Communicatie, opent de kerstlunch, waar de kerstcampagne en het daarbij behorende kerstassortiment wordt aangekondigd. “Albert Heijn gaat heel Nederland onderdompelen in het warme, nostalgische gevoel. We zijn er ontzettend trots op dat we het nummer ‘Last Christmas’ van Wham! mogen gebruiken. Als ik het hoor, nu al, kom je helemaal in de kerstsfeer. Het is uniek, nog nooit in een commercial gebruikt. Het iconische nummer bestaat dit jaar veertig jaar en verbindt alle generaties met elkaar. Wat ook heel leuk is, is dat Andrew Ridgeley een hele kleine rol heeft in de commercial, maar ook in de teaser die we deze week al online hebben gezet. Daar hebben we heel erg veel reacties op gekregen en hij vond het zelf ontzettend leuk om er aan mee te werken.”
Sentiment
Na de inleiding van Van der Zanden, begint de nieuwe commercial. Voor de generatie die nog videoclips kent, is het een feest van herkenning, want de Albert Heijn-familie gaat op wintersport en grote delen van de commercial zijn overgenomen uit de videoclip van ‘Last Christmas’. Joyce Bierman, vice-president Merkcommunicatie, vertelt: “Tijdens de interne presentatie aan de supermarktmanagers vorige week, was de jongere generatie, die de clip niet kent, maar het nummer wel, juist meer begaan met Harry Hamster, die de familie bijna vergeet mee te nemen. Zo heeft elke generatie zijn eigen sentiment bij de commercial.”
Lees verder onder de foto ↓
De basis voor alle ontwikkelingen
Volgens Van der Zanden zijn de gerechten ook nostalgie met een moderne twist. “Dat zie je steeds meer, gerechten die men nog kent van vroeger, maar dan met net even een andere smaak, of andere kruiden toegevoegd. We houden van lekker eten, maar betaalbaarheid is ook belangrijk.”
Albert Heijn ziet zijn rol in de maatschappij waar niet iedereen het even gemakkelijk heeft. Daarom werkt de supermarktketen samen met organisaties als de Voedselbank, het Rode Kruis en Stichting Resto VanHarte. Bierman presenteert: “We leven op het moment in een onstuimige samenleving. Dan verlang je al snel terug naar de mooie momenten die je als gezin hebt gehad met kerst en zoek je die nostalgie en het fijne gevoel weer op. Dat is de basis geweest voor alles wat we ontwikkeld hebben: nostalgische gerechten met een hippe, moderne twist.” Bierman legt uit dat er onderzoek wordt gedaan om er achter te komen wat de consument zoekt, zoals de meest gezochte gerechten van het afgelopen jaar, om mee te beginnen. “Daarnaast kijken we bij de speciaalzaken, wat doen de concullega’s en wat staat er in de horeca op de kaart. Bovendien hebben we een goed team van chefs die de trends in de gaten houden en natuurlijk de socials. We bepalen aan de hand van de verzamelde data wat we op kunnen pakken met elkaar en hoe we dat voor iedereen bereikbaar kunnen maken. Daar komt een aantal trends uit waar we mee gaan werken”, aldus Bierman.
Lees verder onder de foto ↓
Tien belangrijke trends op een rij
1. Het kleurenpalet bij Albert Heijn is aangepast. Naast de al gebruikte kleur paars, zijn contrastkleuren zoals groen en magenta toegevoegd, die veel doen met positieve emoties van mensen.
2. De combinatie van oud en nieuw: iets gedurfds en eigentijds toevoegen aan iets bestaands.
3. De vorm van het presenteren van eten. Vorig jaar was dat de krans, dit jaar is dat de ultieme kerstvorm: de kerstboom. Hierin kunnen allerlei soorten hapjes op stokjes geprikt worden. “We hebben getest of echt iedereen het kan”, grapt Bierman, wanneer er foto’s langskomen van Van der Zanden, met een zelfgemaakte kerstboom in de keuken.
4. ‘Voor elk wat wils’. Samen aan tafel is leuk en daarbij allemaal hetzelfde eten is nog leuker, maar het moet ook voor iedereen lekker zijn. Deze rubriek in de Allerhande heeft recepten zoals een beef wellington in vier verschillende smaken, waaronder een kindervariant, zodat iedereen lekker eet.
5. Allergenen. Dit jaar is ook met name rekening gehouden met glutenvrije recepten, omdat daar veel vraag naar is.
6. Decoratie, de bekende kerstmakers. Versierspullen waarmee je in een handomdraai een gerecht mooi kan pimpen. “Dit jaar hebben we een aantal dingen toegevoegd aan de succesvolle items van vorig jaar, waardoor je in drie makkelijke stappen allerlei kleine gerechten kunt maken: een eetbare amuselepel, gevulde spuitzakken met vulling en allerlei smaakparels, zowel hartig als zoet”, vertelt Bierman enthousiast.
7. Alcoholvrij. Het wordt steeds gewoner om alcoholvrij te drinken, ook aan de kersttafel. “Wat wij zien is dat er enorm veel zoekgedrag gaat naar mocktails, niet alleen voor het eten, maar juist bij de gerechten. Het leuke is dat het er al snel mooi uitziet en meteen feestelijk is”, aldus Bierman.
8. Minder zwaar eten en bewust genieten. Consumenten stellen vragen over bewust genieten. Albert Heijn-chefs is gevraagd naar bruikbare tips, zoals: vervang de romige saus door een vinaigrette, serveer kleinere porties, vervang vlees door witvis of gevogelte en gebruik meer groente in de tussengerechten. “Daarnaast hebben we de chefs gevraagd om een lekker kerstmenu te maken dat calorisch niet zo heel zwaar is”, licht Bierman toe.
9. Groenten worden steeds belangrijker met kerst, vanwege meer kleur op je bord, de veelzijdigheid voor zowel hoofdgerecht als bijgerecht.
10. Kinderen vieren steeds vaker en op meer plekken kerst, zoals op school en de sportclub, waarbij ouders komen helpen. Albert Heijn geeft vaders en moeders tips, onder andere in de rubriek ‘voor ieder wat wils’. Bij ieder gerecht staat een kindervariant.
Allerhande
Tijdens de onthulling van de nieuwe Allerhande-cover, met rijkversierde kerstboom, werd de lunch feestelijk voortgezet in een tent, met champagne, livemuziek en life-cooking door een aantal influencers.
Bron: Levensmiddelenkrant