ROTTERDAM – Zuivelmerk Mijn Melk heeft voor consumenten het hele productieproces inzichtelijk gemaakt. Op de sluitzegel is nu te zien wanneer de koeien zijn gemolken en wanneer de fles is gevuld. Door de QR-code op de dop te scannen komen consumenten op het nieuwe platform Mijn Boerderij. Hier kunnen consumenten precies zien van welke koeien de melk afkomstig is, wat er exact in de fles zit en hoe de melk is geproduceerd. Mijn Melk is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse zuivelfabrikant die zoveel inzicht geeft.
Bij Mijn Melk wordt de melk verwerkt en verpakt op de boerderij. Elke aangesloten zuivelboerderij heeft zijn eigen mini-zuivelfabriek op het erf. De koeien worden gemolken door een innovatieve melkrobot die 24 uur per dag voor de koeien beschikbaar is. Die kunnen zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Na verwerking en verpakking in flessen gaat de melk rechtstreeks naar de winkels. Op de flessen staat tegenwoordig een foto van de boer van wiens boerderij de melk afkomstig is.
Openheid
“Consumenten worden steeds kritischer en dus ook sceptischer. Wij willen graag het verhaal van de boer vertellen. Wij zijn trots op onze processen en producten. We hebben een heleboel data beschikbaar omdat onze boeren gebruikmaken van onder andere melkrobots die meten wanneer de koe gemolken is en wat de waardes van de melk zijn. Tegelijkertijd weten we dat consumenten behoefte hebben aan openheid. Dus waarom zouden we informatie die we hebben niet op een begrijpelijke manier inzichtelijk maken?”, aldus Sergio Ooijens, hoofd processing bij Mijn Melk. “Wij maken het vandaag waar. We zijn er trots op dat we ons productieproces tot in detail inzichtelijk hebben kunnen maken. De zuivelindustrie krijgt veel negatieve aandacht, maar hiermee willen wij een stap in de richting zetten van de consument”.
Bron: Levensmiddelenkrant