M&S start 'clicks & bricks'-concept in Nederland

AMSTERDAM – (Update) - M&S opent woensdag een voor Nederland nieuwe combinatie van foodoutlet, mode- en webwinkel. Daarnaast kondigde de Britse retailer de opening van twee warenhuizen met Foodhall aan en komen er dit jaar nog zes M&S Simply Food-shops bij BP-tankstations in de Randstad.

Peter Smit |

M&S-topman Marc Bolland (foto onder) maakte de plannen voor de Nederlandse markt woensdagavond bekend tijdens een persbijeenkomst in het Amsterdamse Hotel De L’Europe. “We zijn zeer verheugd om terug te komen in Amsterdam als reactie op de sterke vraag van klanten. We komen terug op een nieuwe manier, omdat Nederland één van de landen is waar internet zeer veel wordt gebruikt. Daarom lanceren we ook onze nieuwe website marksandspencer.nl en een volledige nieuwe e-boutique als eerste stap in het uitrollen van een aantal winkels in de Nederlandse markt.”

Scroll naar beneden voor een impressie van de M&S-conceptwinkel in de Kalverstraat aangevuld met foto's van Britse M&S Simply Food-supermarkten.

Digitaal
M&S opent woensdag een splinternieuwe conceptstore met de allernieuwste digitale innovaties op Kalverstraat 226. De nieuwe winkel met een oppervlakte van 500 m2, waarvan 100 m2 mode, biedt de modernste winkelomgeving, waar klanten onder meer via een virtueel kledingrek bestellingen kunnen plaatsen. Klanten kunnen op verschillende manieren een bestelling plaatsen met bezorging in de winkel, bij de bestelpunten in de winkel, via stijladviseurs die zijn uitgerust met iPads, met hun eigen smartphone of thuis vanachter de eigen computer.

Maaltijden
De Amsterdamse conceptstore voert een assortiment van 1400 gemaksproducten, waaronder sandwiches, salades, wijn en kant-en-klaar maaltijden en levensmiddelen zoals Earl Grey thee en crumpets (Engelse pannenkoekjes red). Voor het aanbod verse maaltijden, pizza's en salades heeft de winkel dertien koelmeters beschikbaar.

Basisvoeding
Dit voorjaar en in het najaar van 2015 opent M&S twee warenhuizen die het volledige food- en kledingassortiment gaan voeren. Hier zal ook een basisassortiment voedingsmiddelen te vinden evenals het totale kledingaanbod en woonartikelen. Het eerste M&S-warenhuis opent dit voorjaar aan het Rokin in Amsterdam, hierbij gaat het om een flagshipstore. In Den Haag opent volgend jaar een M&S aan De Markies, deze meet 4800 vierkante meter. 

Foodhall
De vestiging aan het Amsterdamse Rokin krijgt een oppervlakte van 6100 vierkante meter en bevat straks op de benedenverdieping een complete Foodhall en bovenin het warenhuis een restaurant. “Ons plekje op het Rokin was spannend om te krijgen, vandaar dat we er geheimzinnig over deden. We zitten daar straks met ruim 6000 vierkante meter recht tegenover het nieuwe Metro-station”, aldus een tevreden Marc Bolland.

A-locaties
De eerst M&S Simply Food pilotwinkel bij een BP-tankstation opent in september in Utrecht. Een verdere uitrol van vijf vestigingen staat gepland voor november dit jaar. Deze franchisewinkels – waarbij BP de franchisenemer is - komen op A-locaties rondom Amsterdam, Den Haag en Utrecht. De Simply Food-gemakswinkels gaan een assortiment voeren van 700 verse voedingsmiddelen, waaronder kant-en-klaar maaltijden, verse producten, sandwiches, bloemen en basis boodschappen.

Retailmarkt
Hendrik Muilerman, Managing Director van BP Nederland zegt dat de pompshops van het bedrijf zich door de samenwerking met M&S op een positieve manier gaan onderscheiden op de Nederlandse retailmarkt. “Marks & Spencer is een retailer met een uitstekende reputatie op het gebied van ultra verse en specialiteitsproducten. Met de M&S Simply Food pilots biedt BP een uitgebreid assortiment gemaksproducten en verse voedingsproducten op zeer toegankelijke locaties voor klanten die onderweg zijn of voor thuis. Deze aanpak maakt deel uit van BP’s Europese retail strategie, waarin onze tankstations een belangrijke rol vervullen voor het dagelijkse gemak van onze klanten,” aldus Hendrik Muilerman, Managing Director van BP Nederland.

Franchise
De nieuwe overeenkomst met BP Nederland maakt deel uit van de plannen van M&S om franchise M&S Simply Food winkels te openen in West Europa. De retailer en oliemaatschappij werken in Groot-Brittannië al sinds 2005 samen. Daar zijn nu meer dan 160 M&S Simply Food winkels bij BP tankstations.

Webwinkel
Tegelijkertijd met de opening van de M&S-conceptwinkel woensdag in de Kalverstraat gaat ook de nieuwe webwinkel van M&S live. De ‘clicks & bricks’ strategie van M&S voor Nederland is volledig multi-channel, waarbij online en offline winkelen gecombineerd wordt. Hiermee zegt de Britse retailer tegemoet te komen aan de veranderde wijze waarop consumenten tegenwoordig winkelen.
De nieuwe (mobiele) website levert de artikelen van M&S door heel Nederland . Via de internationale bezorgservice die vanuit Groot-Brittannië opereert bezorgd de retailer in 80 Landen. Ook in Nederland werd er al veel besteld. Ons land is inmiddels al één van de best presterende online markten voor Marks & spencer. De nieuwe online en mobiele site zullen de klantbeleving ondersteunen en bijdragen aan het uitbouwen van de aanwezigheid van M&S in Nederland, aldus het concern.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

02_m_s_aardbeien-a840x630.jpg