WOERDEN – Na het 100 procent aardgasvrij maken van alle supermarkten zet Lidl opnieuw een duurzame stap. De discounter heeft in Woerden haar eerste energieneutrale winkel geopend.
Voor consumenten is er weinig verschil met vergelijkbare winkels van Lidl, maar achter de schermen is de discounter volop bezig met het zelf opwekken en opslaan van energie. Deze 100 procent duurzame energie wordt opgewekt door 1766 zonnepanelen op het dak en de carports.
Bij de ingang van de supermarkt wordt de consument wel geïnformeerd over de duurzame acties van Lidl. “De heipalen waarop de winkel is gebouwd dienen als opslag voor de warme en koude lucht. Deze liggen tien meter onder de grond en we hebben een deel hiervan open gelaten voor de consument om te kijken. Slangen met warm en koud water komen bij de heipalen terecht, nadat ze in de winkel de restwarmte van koelingen hebben opgehaald”, vertelt Marcel Ganzeboom, senior manager bouw bij Lidl, een dag voor de opening.
De discounter kan op deze manier zowel warme als koude lucht zelf opslaan en die inzetten wanneer nodig. “Consumenten zien dit op de winkelvloer niet, maar we hebben onszelf de vraag gesteld hoe we deze duurzame stap wél kunnen communiceren naar het winkelende publiek. Dat hebben we gedaan door aan het begin van de winkel te laten zien hoe het eronder de grond uitziet. De consument ziet hier de heipalen en een blauwe en rode slang die het water vervoeren”, legt Ganzeboom uit.
Uniek
Op de muur bij binnenkomst is een digitale accu te zien, waar op wordt getoond hoeveel energie er al is opgewekt met de zonnepanelen. Als de batterij vol is, kan de winkel zich een heel jaar voorzien van energie en staat er een 0 op de energiemeter. “Dat is de reden dat deze winkel de naam ‘zero’ draagt. We zijn in al onze winkels van het aardgas af en hergebruiken overal de warmte uit de koelingen om de winkel van de juiste temperatuur te voorzien, maar de vraag was wat de vervolgstap zou zijn. In Woerden gaan we nu voor 100 procent circulaire energie. Dat is uniek”, benadrukt Ganzeboom.
Het bouwen van zero-winkels is volgens hem een uitdaging, omdat de locatie geschikt moet zijn, er voldoende ruimte nodig is voor de techniek en de gemeente moet toestaan dat er zo veel zonnepanelen worden geplaatst. “We hebben een concept bedacht dat energie-efficiënt is. Een forse investering die we in de komende vijf tot tien jaar verwachten terug te verdienen. Bovendien kunnen we bepaalde elementen wel uitrollen naar andere winkels. Als we de kans hebben om bij een nieuwbouwwinkel volledig zero te gaan, dan pakken we die”, zegt Ganzeboom. “Ontwikkelen op het duurzaamheidsvlak past in het DNA van Lidl en samen met TU Delft werken we eraan om CO2-neutraal te worden, want dat is het uiteindelijke doel.”
Bron: Levensmiddelenkrant