Jumbo plantaardige yoghurt.jpg V.l.n.r.: Tijn Leussink, Menno Wigtman, Bart Grobben en Tom Grobben.

Jumbo brengt de ‘nieuwe melkweg’ naar het schap

ENSCHEDE/VEGHEL – Jumbo breidt het plantaardige zuivelschap uit met een sojayoghurt van Nederlandse bodem. De Veghelse formule is daarvoor een samenwerking aangegaan met de broers Tom en Bart Grobben van De Nieuwe Melkboer uit Enschede. Daar presenteert de supermarktketen het nieuwe product: op de boerderij van de broers Grobben.

Lisa van der Linden |

In de reis naar 60% plantaardige eiwitten en 40% dierlijke eiwitten wordt het hele assortiment van Jumbo onder de loep gelegd: waar liggen kansen om te verduurzamen en een steentje bij te dragen aan de eiwittransitie? Eerder werd al bekend dat de Veghelse formule vriesverse edamamebonen van Nederlandse bodem opneemt in het assortiment. Maar nog voordat die in het schap liggen, is daar een nieuwkomer: drie plantaardige yoghurtvariaties op basis van in Nederland geteelde sojabonen. Waarom kiest Jumbo ervoor om precies dit product op te nemen in het assortiment? “Het is vooral lekker”, vertelt Menno Wigtman, unitmanager AGF en Proteïne bij Jumbo. “Maar, het verhaal van Tom en Bart speelt natuurlijk een grote rol, daar wordt iedereen enthousiast van.”

Houden we de koeien? 
Het verhaal waar Wigtman het over heeft, vertelt Tom tijdens het persevent dat Jumbo organiseerde op donderdag 13 februari. “We zijn de eerste plantaardige ‘zuivel’boerderij in Nederland en hebben de afgelopen jaren een transitie doorgemaakt. De reis die wij hebben afgelegd noemen we de nieuwe melkweg”, zegt Tom. Het familiebedrijf bestaat al generaties lang en was altijd een melkveebedrijf, tot Tom en Bart het in 2016 overnamen van hun ouders. Dat bracht de broers tot een belangrijke keuze: houden we de koeien of niet? “We hadden 75 koeien en dat is relatief klein. Wel leuk, maar we wilden niet groeien. Daarom hebben we ervoor gekozen een extra tak toe te voegen: de teelt van soja binnen de Nederlandse keten. Van alle sojaproducten was destijds de afkomst van soja anoniem”, vertelt Tom.

In eerste instantie was het combineren van de sojateelt en melkveeboerderij goed te doen, maar al snel boekten de twee succes. In 2023 werd de knoop definitief doorgehakt: “We moeten een keuze maken en we willen de eerste plantaardige ‘zuivel’boerderij van Nederland zijn. Daarom hebben we afscheid genomen van de koeien en in de stal een eigen, kleine fabriek gebouwd die tegelijkertijd groot is in de diensten”, licht Tom toe. In de oorspronkelijke stal is recent het eerste bakje vanilleyoghurt voor Jumbo afgevuld. Broer Bart vult aan: “Dit is waar je als ondernemers naar toe werkt: een introductie in de supermarkt. Daarmee maken we de producten beschikbaar voor iedereen en dát gaat verschil maken.”

Hele sojaboon gebruiken
Niet alleen het verhaal over de reis naar de ‘nieuwe melkweg’, zoals de broers het noemen, is inspirerend. De productie van de sojayoghurt en de ingrediënten hebben een verhaal. Bart: “We hebben moeten zoeken naar een mix van ingrediënten van Nederlandse bodem die gezond is, maar ook lekker én duurzaam. Dat is gelukt. We gebruiken een sojaboon die hier bij ons in Enschede, Twente wordt geteeld en uit andere delen in Nederland. En we gooien niets weg. Alle vezels van de sojaboon zitten in de yoghurt, wat zorgt voor een heerlijke, volle structuur. Dit is vernieuwend voor plantaardige alternatieven. Dat maakt gelijk dat we niet alleen de claim eiwitrijk kunnen gebruiken, maar ook vezelrijk.” Over de opschaalbaarheid en beschikbaarheid van soja maken de broers zich geen zorgen: er is voldoende.

Bij Jumbo staat de eiwittransitie al langer op de agenda en de doelstelling is helder: in 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. Wigtman moet er als unitmanager AGF en Proteïne voor zorgen dat dit in zijn categorieën wordt gerealiseerd. “We zijn al een tijd bezig om onze versketens te verduurzamen o.a. door te kiezen voor producten met een kortere keten, bij voorkeur uit Nederland. Op deze plek, hier in Enschede, komt eigenlijk alles samen. We hebben het over een product uit een korte keten, uit Nederland, dat direct van de boerderij komt, gezond is én lekker. Vooral dat laatste is belangrijk om consumenten over te halen”, vertelt Wigtman.

Samenwerking met ondernemers
In de samenwerking met De Melkboer heeft Jumbo haar kennis gedeeld over onder andere hoeveelheid en prijs. “Het is voor ons belangrijk dat we een goed en lekker plantaardig alternatief onder de twee euro kunnen aanbieden. Daarom is de naturel-variant verkrijgbaar voor 1,89 euro en de vanille en bosvruchten-variant voor 1,99 euro. Op die manier blijft het product betaalbaar en toegankelijk voor de consument”, vervolgt Wigtman. Hoe laagdrempelig Jumbo de prijs ook maakt, nog niet iedere ondernemer kan ruimte maken in het schap voor de nieuwe producten. “We beginnen bij driehonderd relevante winkels, o.a. aan de hand van het marktgebied en we zoeken daarin echt de samenwerking met de ondernemers en filialen. Gezamenlijk, winkel en kantoor, moeten we de consument verleiden tot een aankoop. We hebben daar allerlei tools voor, zoals proeverijen. Proeven is geloven zeggen we altijd. Daarnaast komen de sojayoghurts in het hart van het schap om ook daar aandacht te genereren. Lange termijn samenwerkingen zijn cruciaal om het verschil te maken.”

Een van Jumbo’s ondernemers is aanwezig bij de presentatie van de sojayoghurts. Tijn Leussink, mede-eigenaar van maar liefst negen Jumbo-winkels, was al in een vroeg stadium op de hoogte van de plannen van Bart en Tom Grobben. “Ik heb enkele jaren geleden gebeld met Tom, omdat ik op zoek was naar een lokale leverancier van zuivel. Maar, Tom zei: ik heb geen koeien meer. Hoezo, je hebt geen koeien meer? Je hebt een melkveebedrijf. Toen kwam de aap uit de mouw en heeft Tom mij het hele verhaal verteld. Ik zei ook gelijk, als het lukt gaan wij het doen. Maar Tom en Bart gingen gelijk een stap verder, naar het hoofdkantoor”, blikt Leussink trots terug. Hij heeft inmiddels meerdere samples geproefd, waar ze thuis gek van opkeken. “Ik heb namelijk een melkallergie, maar Tom en Bart zeiden gelijk: dit mag je wel!” De ondernemer staat positief tegenover de eiwittransitie en ziet ook in zijn winkels de vraag toenemen naar lokale producten. “20% van onze wekelijkse verkopen komt uit lokale producten”, aldus de ondernemer.

Na de introductie van de sojayoghurt van De Nieuwe Melkboer en de vriesverse edamameboontjes van Nederlandse bodem zit Jumbo niet stil. Zo vertelt Wigtman: “We werken hard aan plantaardig eten bereikbaar maken voor iedereen en er komt nog veel meer aan. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar het heeft te maken met bonen.”

Bron: Levensmiddelenkrant