hoofdfoto (6).jpg Steeds meer maaltijdsalades en -pakketten bij Lidl zijn vegetarisch.

Formules

Lidl innoveert erop los om consument te helpen met snelle en makkelijke maaltijd

HUIZEN – Terug naar school en werk, dat betekent later thuis en minder tijd om een uitgebreide maaltijd op tafel te zetten. Oftewel: het moet snel en gemakkelijk, maar ook gezond en duurzaam zijn, als het aan Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl, ligt. Ze vertelt aan Levensmiddelenkrant hoe Lidl inspeelt op de gemakkelijke en snelle maaltijd. Ideaal om deze nazomer door te komen.

Lisa van der Linden |

Als je een willekeurige Lidl-vestiging binnenstapt, dan hoef je niet ver te zoeken naar het antwoord op de vraag: ‘Wat gaan we vanavond eten?’. De discounter wil bewerkstelligen dat iedereen een gerecht of recept binnen dertig minuten kan maken. Uiteraard loopt dat uiteen van kant-en-klaarproducten tot een verspakket of receptinspiratie. “We hebben een mooie categorie met verspakketten, waar we veel mee innoveren. Daarnaast zijn natuurlijk de maaltijdsalades belangrijk voor een gemakkelijke en snelle oplossing, evenals de pureersoep. We zien dat de categorie van snelle maaltijden groeiende is. Maar naast gemakkelijk en snel moet het wat ons betreft ook duurzaam en gezond zijn”, vertelt Goenee. Lidl heeft er daarom voor gekozen om enkel volkoren granen toe te voegen aan de maaltijdsalades, zoals volkoren pasta en volkoren couscous. Dit is gezonder en hoger in vezels. Daarnaast staat bij Lidl de eiwittransitie op de agenda, met als doelstelling om in 2030 maar liefst 60% van alle eiwitten uit plantaardige eiwitten te laten bestaan. De eerste stappen heeft Lidl al gezet met onder andere de introductie van een maaltijdsalade met vegan kipstukjes. “Dit is de eerste variant met een vleesvervanger erin. We hebben ook een maaltijdsalade met falafel, maar die vervangt geen dierlijk vlees. Vegan kip in de maaltijdsalade is een echte innovatie in het supermarktlandschap”, licht Goenee toe.
Belangrijk in de productontwikkeling was dat de smaak behouden bleef en dat is gelukt, aldus Goenee. “De maaltijdsalades verkopen nog steeds goed.”

Vegetarisch
Niet alleen met de maaltijdsalades innoveert de discounter. Ook binnen de verspakketten wordt volop gevarieerd en zet Lidl een duidelijk stempel: vegetarisch is de norm. “Eerder stond er op de verpakking een tip om de maaltijd vegetarisch te maken, maar we hebben besloten het helemaal anders te doen. Het hele recept is nu vegetarisch. Er staat bijvoorbeeld ‘voeg vegetarische kipstukjes toe’ bij de curry madras”, vertelt Goenee. Ze vervolgt: “De drempel om vegetarisch te eten is vaak nog te groot. Consumenten weten niet wat ze moeten maken. Door het op deze manier te doen, laten we zien wat ze kunnen maken en promoten we ook onze vleesvervangers. Het mes snijdt zo aan twee kanten”, stelt de duurzaamheidsadviseur.

Lees verder onder de foto ↓

"Vegetarisch is de norm"
n=6610246_verspakket-Pad-Thai_PS_NLD_F-NLD.jpg Met voorgesneden verspakketten biedt Lidl de consument nog meer gemak.

Trends
Hoewel kant-en-klaarmaaltijden vaak nog het imago van ongezond hebben, is het wel een populaire productgroep bij Lidl. “Wij kennen dat imago natuurlijk ook, maar we zijn continu bezig met het verbeteren van de recepturen. Denk aan vet- en zoutreductie. En we kijken ook naar plantaardige opties. Binnen kant-enklaar hebben we wel al een plantaardige pizza en quiche, maar het is bij ons een kleiner schap dan bij andere formules, dus we moeten goede keuzes maken”, legt Goenee uit. “Aan de andere kant is dit een segment dat snel groeit, ook onder jongeren. Die nemen nog minder de tijd om te koken, dus de vraag naar gemakkelijk, snel, gezond en duurzaam neemt toe.” Voor de toekomst verwacht Goenee dan ook dat er nog meer geïnnoveerd gaat worden binnen de categorie gemakkelijk en snel. “We hebben continu gesprekken met elkaar en onze leveranciers over nieuwe producten. Onze inkoper geeft aan dat hij zelf klant is en vanuit dat perspectief kijkt om te achterhalen wat hij nog mist om makkelijk te kunnen koken. Veel ideeën komen dan ook uit onszelf.

Daarnaast letten we goed op kansen in dit segment, zodat we verder kunnen groeien”, zegt Goenee. Het onderscheidend vermogen van de gemakkelijke en snelle maaltijden is niet alleen dat ze eenvoudig te bereiden en vlug op tafel staan, zoals de naam het al zegt, maar ook gezondheid, duurzaamheid en betaalbaarheid zijn een pre. “Dat laatste is natuurlijk waar wij goed in zijn als discounter. Dat is de aard van het beestje”, benadrukt Goenee.

Verduurzaming
Met de doelstelling om in 2030 maar liefst 60% van alle eiwitten uit plantaardige eiwitten te halen, is Lidl volop bezig met de eiwittransitie. “We bereiken dat door te zorgen voor een gevarieerd assortiment en rouleren daarom ook. Er is een uitgebreid assortiment maaltijdsalades en verspakketten en die komen continu terug. Dat is tevens een manier om klanten te blijven inspireren en verrassen. En het is een goede manier om steeds nieuwe keukens te leren kennen”, licht Goenee toe.
Daarnaast zet Lidl ook duurzame stappen op het gebied van verpakkingsreductie en agf-producten die PlanetProof of biologisch gecertificeerd zijn.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.