DSCF6826.JPG Corné van den Hoven heeft de Innova Klassiek-award in ontvangst genomen Foto: Gerard Kievits

Winnaar Innova Klassiek Lamb Weston: Als premium A-merk is het onze taak om innovatief te zijn

BREDA – Een frietje in een V-vorm om te dippen in sauzen, je moet er maar op komen. Het is precies het soort innovatie waar je consumenten mee bereikt – en dus een Innova Klassiek mee wint. En dan is het ook nog eens duurzaam en bovenal erg lekker, meent trade marketeer bij Lamb Weston Corné van den Hoven. Win-win!

Winnaar: Lamb Weston Homestyle Rustic Fries • Fabrikant: Lamb Weston

Gefeliciteerd! Welke ingrediënten zijn nodig om een Innova Klassiek te winnen?
“Dankjewel. Het begint met een kwalitatief product dat onderscheidend en relevant is voor zowel de consument als de retailpartners. Rustic Fries onderscheiden zich door de bijzondere V-vorm, die ideaal is voor een saus of dip. Door het behoud van de schil heeft deze friet een volle aardappelsmaak. Dat is niet alleen lekker, maar ook duurzaam. Daarbij is de friet eenvoudig te bereiden in airfryer, oven en frituur.”

Hoe hebben jullie het winnende product de afgelopen jaren ondersteund?
“We hebben het product met verschillende promoties en activaties ondersteund. Denk aan instore demonstraties, POS-materialen, schapcommunicatie en onze Lamb Weston-foodtruck, die door heel Nederland reisde om shoppers bij diverse retailers kennis te laten maken met ons product. Dit bij elkaar opgeteld leidde tot bereik, beleving, trial en rotatie.”

Welke rol spelen de retailers en ondernemers in het succes van dit product?
“Retailers moeten overtuigd zijn van de kwaliteit van ons merk en de toegevoegde waarde van ons assortiment. Vervolgens spelen ze een belangrijke rol in de presentatie van het product naar de consument, in winkel, folder en online. Dankzij het vertrouwen van de retail heeft dit product een kans gekregen en benut.”

Welke stappen kan de retailer of ondernemer nog zetten om de categorie van het winnende product te vergroten?
“Het gaat goed met vriesvers; de categorie groeit en voegt veel waarde toe voor de retailer. Het verbeteren van beschikbaarheid en een aantrekkelijke productpresentatie blijven erg belangrijk, hier valt soms nog wel wat winst te behalen.”

Hoe kijken jullie naar de innovatiekracht van de categorie van het winnende product?
“Als premium A-merk zien we het als onze taak om innovatief te zijn. Op basis hiervan stellen we ons retailassortiment samen, maar zoeken we ook naar nieuwe gebruiksmomenten om de categorie te kunnen laten groeien. Zo hebben we ook frietjes die ideaal zijn als appetizer of die goed tot hun recht komen op een borrelplank.”

Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“Bedankt voor jullie support. Bij Lamb Weston geloven we in ‘ sustainable potato enjoyment ’. Dat betekent dat we de consument in staat stellen om te genieten van lekkere aardappelproducten, die telkens gezonder en duurzamer worden geproduceerd. We werken op dit moment aan mooie plannen voor 2024, dus jullie gaan ongetwijfeld nog veel van ons horen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.