Jumbo formule nieuws.jpg Jumbo’s doelstelling is om biologische verkopen op AGF te verhogen

Jumbo zet volgende stap in transitie naar duurzame voeding

VEGHEL – Jumbo komt met een doelstelling om haar biologische verkopen op AGF te verhogen en zet een vervolgstap in de transitie naar een duurzamer voedsel- en landbouwsysteem.

Nanja Pol |

De supermarkt wil dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit van biologisch teelt komt. Met deze vervolgstap wil Jumbo een bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van telers in Nederland. Er wordt een duurzaamheidsvergoeding aan de telers betaald die volgens het On the way to PlanetProof-keurmerk werken. Verder is Jumbo kortgeleden een samenwerking aangegaan met de Nederlandse telers van edamameboontjes en Plant Protein Forward.

Biologisch assortiment
Jumbo vindt een ruimer aanbod aan biologische producten een belangrijke manier om haar assortiment te verduurzamen. Naast bovengenoemde producten, liggen er bijvoorbeeld ook biologische pompoen, gember, verse kruiden, rode en witte kool in het AGF-schap. Het biologische assortiment wordt de komende tijd uitgebreid.

Aantrekkelijke prijs
Menno Wigtman, unit manager bij Jumbo Supermarkten: “We zien dat steeds meer mensen graag voor biologisch kiezen. Tegelijkertijd is dit niet altijd de eerste keuze voor iedereen, omdat het vaak duurder is of omdat men niet goed weet wat biologische producten anders maakt. Met een ruimer assortiment binnen onze AGF-afdeling en een aantrekkelijke prijs, willen we deze vraag vergroten. Bovendien helpen campagnes zoals die van de overheid die nu loopt, is daar ook bij.”

Gezond ecosysteem
“De groei van biologische landbouw is goed voor alles en iedereen”, zegt Jan Groen, bestuursvoorzitter van Bionext. “Biologische landbouw draagt bij aan een gezond ecosysteem met onder andere gezondere bodems en het behoud van biodiversiteit, doordat er geen chemische middelen worden gebruikt.” Naast de al lange tijd lopende samenwerking tussen Jumbo en biologische boeren en telers, wil de supermarkt zich inzetten voor een toekomstperspectief voor de boeren en telers door middel van andere keurmerken, innovatieve concepten zoals Zonvarken, KEI-Lekker Ei en het Beter Leven-keurmerk voor zuivel.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.