HUIZEN – Op 29 oktober - de start van het hutspotseizoen - sluiten de biologische groente- en fruittelers van Nederland (verenigd in Biohuis) een historisch akkoord met supermarktketen Lidl: op naar 15% biologisch landbouwareaal, oftewel de Nederlandse doelstelling voor biologische teelt in 2030.
Lidl neemt het voortouw hierin en mikt op verdubbeling van de omzet biologisch geteelde groente en fruit in 2026 ten opzichte van 2022. Om dit te realiseren, biedt Lidl volgens het akkoord de biologische groenten en fruit scherp geprijsd aan, zet zich in voor meer zichtbaarheid van biologisch en betaalt de biologische boeren een eerlijke prijs.
Beloftes en verantwoordelijkheid
De Nederlandse bio-boeren beloven op hun beurt waar mogelijk de oogst af te zetten binnen Nederland en zelf de voordelen van biologisch aan de consument te communiceren. De biologische boeren gaan voor verdrievoudiging van de biologische productie in 2030 op basis van reële marktvraaggroei. Quirine de Weerd, senior manager Corporate Affairs bij Lidl Nederland: “Als grote supermarktketen nemen wij onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de groei van de biologische sector. Dat kunnen we niet alleen, met de biologische boeren samen bereiken we veel meer.” Een sentiment dat wordt gedeeld door de biologische boeren: “Het kan niet beter”, zegt biologisch akkerbouwer Jaap Korteweg, “Lidl brengt de omzetsnelheid omhoog en de ketenkosten omlaag, zo ontstaat een duurzaam en rendabel model. Een beetje opscheppen mag Lidl dus best.”
Ambitieuzer dan Nederlands landbouwbeleid
Het hutspotakkoord geldt als een blauwdruk waar ook andere supermarktketens bij kunnen aansluiten. Voor Biohuis-voorzitter Pipie Smits van Ooijen zijn hiermee zelfs de Europese doelstellingen in zicht. “Wanneer meer supermarkten dit voorbeeld volgen, kunnen we de Nederlandse én de Europese doelstellingen van 25% groei in het landbouwareaal halen, dat is ambitieuzer dan de huidige plannen van het kabinet.”
Bron: Levensmiddelenkrant