VEGHEL - Jumbo Supermarkten heeft een flinke stap gezet in de verduurzaming van haar huismerkassortiment cashewnoten. Een groot deel van de huismerk cashewnoten komt voortaan gepeld en rechtstreeks uit Tanzania. De boeren ontvangen een meerprijs voor de cashewnoten en worden op diverse manieren geholpen om hun inkomen te verhogen. Ook is de verpakking vanaf nu recyclebaar.
Jumbo’s leverancier Foodtrend, onderdeel van de Monchy Food Company, verwerkt de cashewnoten voortaan in Tanzania zelf. In een eigen fabriek worden de noten semi-machinaal gepeld en gesorteerd, waarna ze per zeecontainer rechtstreeks naar Rotterdam gaan. Alleen voor Jumbo gaat dit om 63 zeecontainers op jaarbasis die voortaan een omweg via Azië van maar liefst 11.000 kilometers vermijden. Dat betekent een vermindering van de CO2-uitstoot in het transport met 62% of wel 174 ton per jaar.
Vervolgens worden de cashewnoten in de fabrieken in Goes en Opmeer gebrand, gezout en verpakt in nieuw ontwikkelde stazakken. Deze verpakkingen zijn gemaakt van 100% polypropyleen (PP), en daarmee volledig recyclebaar.
Blik op duurzame toekomst
De supermarktketen heeft zich als doel gesteld om in haar productketens uiterlijk in 2030 50% minder CO2 uit te stoten dan in 2022. Marianne de Schutter, manager duurzaamheid van Jumbo Supermarkten: “Samen met onze leveranciers werken we voortdurend aan een steeds lagere impact op de natuur en het milieu. Dichtbij, maar ook verder weg. In ons transport willen we het energieverbruik dan ook zoveel mogelijk verminderen. Daarom zijn we verheugd over deze belangrijke overstap.”
Bron: Levensmiddelenkrant