computer-767776.jpg

IRI: AH en prijsvechters grote winnaars marktaandeel

ZALTBOMMEL – Dataleverancier IRI heeft een rapport uitgebracht waarin de behaalde omzetten en marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2022 bekend worden gemaakt. Albert Heijn komt als grote winnaar uit de bus, mede dankzij de overname van een aantal Deen winkels. Ook de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl hebben hun marktaandeel herstelt naar pre-corona niveau.

In vergelijking met 2021, toen supermarkten profiteerden van de gedwongen sluiting van de horeca, was 2022 een jaar met dalende volumes, maar in omzet was 2022 wederom een recordjaar. Door de hoge prijsstijging nam de omzet in 2022 toe met 3,9 procent naar een totaal van bijna € 46,9 miljard. De feestdagen hebben een grote bijdrage geleverd aan de totale jaargroei. Mede door de sterk gestegen prijzen lag de feestdagenomzet van 2022 maar liefst 5,9 procent hoger dan vorig jaar. De groei van online is dit jaar zeer beperkt gebleven. 3,2 procent van de totale groei komt voort uit online verkoop, terwijl vorig jaar 60 procent van de groei afkomstig was uit de online verkoopkanalen.

Marktaandeel
Het marktaandeel van Plus groeit door de overname van Coop-winkels. De fusiepartij behaalt in 2022 een gezamenlijk marktaandeel van 9,9 procent.
Jumbo levert in 2022 voor het eerst sinds lange tijd wat marktaandeel in. Het marktaandeel van Jumbo daalt met 0,4 procent naar 21,2 procent. Ook het aandeel van de Superunie-leden daalt met 1 procent naar 25,6 procent. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het verdwijnen van Deen.

Bron: Levensmiddelenkrant