iStock-1461160393.jpg

Albert Heijn voegt overal Nutri-Score aan toe

ZAANDAM – Nederlanders eten nog steeds te weinig groente en fruit. Om deze reden wil Albert Heijn gezond en bewust eten makkelijker en aantrekkelijker maken voor iedereen. Om dit te realiseren heeft de supermarktketen verschillende initiatieven opgezet.

Redactie |

De formule gaat allereerst groente in de hoofdrol zetten. AH gaat het makkelijker maken om maaltijden samen te stellen volgens de Schijf van Vijf-richtlijn. Groente is hierbij het belangrijkst, zowel bij avondeten als gedurende de dag. De formule introduceert de ‘Groente van de Week’ met drie makkelijke recepten om gevarieerd te koken met de groente van die week. Er zijn inmiddels online al duizend Allerhande-recepten beschikbaar die aansluiten bij de Schijf van Vijf en in veertig verspakketten is tweehonderd gram groente per persoon nu de standaard. De supermarktketen wil dat in 2030 meer dan 35% van de verkochte producten binnen de Schijf van Vijf valt.

‘Swappen-campagne’
In het buurland is er de ‘swappen-campagne’. Hierbij worden klanten geholpen om gezondere keuzes te maken door een product of ingrediënt in een maaltijd te vervangen. De campagne komt nu ook naar Nederland. Je kunt bijvoorbeeld reguliere spaghetti vervangen met volkoren of de gele linzen-variant of rijst gemaakt van bloemkool of broccoli. De AH-assistent biedt consumenten eveneens ondersteuning bij vragen over gezonder eten. De meest gezochte termen in de AH-app zijn ‘gezond’ en ‘eiwitrijk’.

Nutri-Score
Nog een initiatief die hierbij aansluit, is dat Albert Heijn de Nutri-Score beschikbaar maakt voor alle producten die het verkoopt. Dit moet klanten helpen bij het maken van een gezondere keuze. De Nutri-Score zal zichtbaar zijn op alle elektronische prijskaartjes in de winkel en online in de webshop en AH-app. De formule werkt er al sinds 2022 aan om de Nutri-Score inzichtelijk te maken voor de eigenmerkproducten. De invoering van de Nutri-Score voor A-merkproducten zal geleidelijk van start gaan. Eerst zal AH het toepassen op zuivel, ontbijtgranen en tussendoortjes en in de komende weken op alle relevante A-merkproducten.

Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn:  “Bij Albert Heijn willen we dat onze klanten zich goed voelen en volop kunnen genieten van het leven. Vers, gevarieerd, gezond en vooral lekker eten en drinken speelt daarbij een belangrijke rol. Tegelijkertijd zien we dat welvaartsziekten steeds vaker voorkomen. Als supermarkt willen we daarom gezondere keuzes makkelijker en aantrekkelijker maken. Uiteindelijk bereik je meer met kleine, haalbare stappen die samen een groot verschil maken – van een extra portie groente op je bord tot slimme swaps in je dagelijkse routine. Door deze gewoontes op elkaar te stapelen, wordt gezond eten niet alleen natuurlijker, maar ook bereikbaar voor iedereen.” 

Bron: Levensmiddelenkrant