heineken haskoning.jpg Magne Setnes, Chief Supply Chain Officer Heineken and Sabine Bink, Global Director Industry and Buildings Royal HaskoningDHV. Foto: Heineken

Fabrikanten

Heineken krijgt hulp bij energietransitie

AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken gaan samenwerken met adviesbureaus Royal HaskoningDHV, Niras en Arcadis in haar wereldwijde Net Zero programma. De nieuwe partners zullen technische expertise inbrengen om de emissiedoelstellingen te bereiken.

Redactie |

Heineken wil in 2030 net zero behalen in haar scope 1 en 2 emissies. De focus ligt daarbij op het terugdringen van het energieverbruik in de productie en logistiek en het overschakelen naar hernieuwbare energie. De drie bedrijven gaan met Heineken samenwerken in de lange termijn decarbonisatie-programma’s. Hierbij wordt voortgebouwd op de succesvolle samenwerking met Siemens waarbij grote energiebesparingen werden geïdentificeerd voor een typische Heineken-brouwerij.

Outside-in
“Onze partners brengen ons expertise op hun gebied, kennis van de best beschikbare technologische oplossingen en een outside-in kijk op de problemen die we proberen op te lossen - vaardigheden die van het grootste belang zijn om Heineken te helpen onze ambitie waar te maken. Het bereiken van net zero in scope 1 en 2 tegen 2030 kan niet worden bereikt in isolatie. Samenwerking met experts zoals Arcadis, NIRAS en Royal HaskoningDHV is essentieel om deze mijlpaal te bereiken met de snelheid en schaal die we nodig hebben”, zegt Magne Setnes, chief supply chain officer van Heineken.

Kennis
“Het is geweldig om de inspanningen van Heineken te ondersteunen om de co2-voetafdruk van hun productielocaties te verminderen. Voortbouwend op onze jarenlange relatie sinds 1886, zetten we ons in om een extra stap te zetten in de richting van hun netto nul doelstelling. Omdat we veel van Heineken's vestigingen hebben ontworpen, kennen we hun processen goed. We beginnen met het verzamelen van gegevens over energieverbruik, geven advies over haalbare reducties en stellen per brouwerij op maat gemaakte stappenplannen op om hun 2030-doelstellingen te helpen realiseren”, aldus Sabine Bink, global director industry and building van Royal HaskoningDHV.

Bij Heineken komt 88% van de uitstoot in scope 1 en 2 voor rekening van de drankenproductie. Het Net Zero programma is opgezet om hier verandering in te brengen. De opzet is om een team van interne experts en externe leveranciers bijeen te brengen om de voortgang in stand te houden. Samen met de bedrijven gaat Heineken de energievoorziening van veel van haar brouwerijen herontwerpen. Meer dan veertig brouwerijen zitten al in het programma en volgend jaar zullen er meer worden toegevoegd.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.Of.Home Shops