Aldi Shop & Go Utrecht exterieur gevel.jpg

Geen zelfscan meer met Aldi-app

CULEMBORG - Supermarktketen Aldi stopt in Nederland met de mogelijkheid om boodschappen te scannen via de Aldi-app. Dit is bij een aantal filialen al niet meer mogelijk, maar uiterlijk 23 februari kan de functie nergens meer worden gebruikt.

Redactie |

Aldi verklaart vandaag dat vanuit "tests is gebleken dat de overgrote meerderheid van zijn klanten in Nederland hun producten liever bij een kassa afrekent dan ze te scannen met hun smartphone". De supermarktketen wil zich in plaats van de app meer richten op zelfscankassa’s.

SCAN&GO
Het zelfscannen met SCAN&GO was mogelijk in 24 filialen. In de supermarkten in Utrecht, Maarssen, Haren, Oss en Helvoirt werd de zelfscanondersteuning al op 20 januari beëindigd.

De app herkent via bluetooth in welke winkel klanten staan. Als dat filiaal de functie ondersteunt, is het mogelijk om de barcode van producten in de app te scannen en af te rekenen, bijvoorbeeld met iDEAL, Apple Pay of Google Pay. Klanten krijgen vervolgens een QR-code om de winkel te verlaten. Voor de app is geen account nodig. Afrekenen bij een betaalzuil is ook mogelijk. Klanten die hun kassabonnen uit de app willen bewaren, moeten die voor 26 februari downloaden.

Kassaloze winkel
Onlangs stopte Aldi ook met zijn kassaloze winkel. Die werd in 2022 in Utrecht geopend. Daarbij werden camera’s en sensoren gebruikt om te zien wat klanten kopen, zodat ze hun producten direct in hun tas konden stoppen en niet hoefden te scannen. Hierbij was wel een account nodig in de Aldi-app. Daar moesten klanten een betaalmethode aan koppelen, zodat het geld bij het verlaten van de winkel automatisch werd afgeschreven.

Bron: Levensmiddelenkrant