TIEL – FNV is blij dat Lidl naar de vakbond geluisterd heeft. Het management van het dc in Tiel heeft aangedragen verbeterpunten van de werknemers overgenomen. Op één punt na.
In november overhandigden de werknemers een petitie aan het management van het dc. De vakbondsleden vroegen verbeteringen op het gebied van roosters, roulatie van de werkzaamheden, veiligheid op de werkvloer en vakantieverzoeken. Ze vroegen ook een onderzoek naar het voicepicking-systeem aan dat het dc hanteert. Gebruik van een koptelefoon en microfoon waardoor opdrachten gegeven en gehoord kunnen worden, leidde volgens de FNV’ers tot lichamelijke klachten bij medewerkers. Het systeem stoorde ook vaak, aldus de medewerkers.
Voicepicking
Vier maanden later worden de roosters zoals verzocht niet meer dagelijks veranderd, is overwerk niet langer verplicht en zijn er maatregelen genomen voor een betere veiligheid op de werkvloer. Kaderlid Jacub Jakubczak is blij dat Lidl heeft geluisterd. Over het voicepicking-systeem is Lidl nog in gesprek met leveranciers voor een permanente oplossing. Er zijn al veranderingen doorgevoerd, aldus FNV Handel-bestuurder Fatma Bugdayci.
Pools
Aan één verzoek geeft Lidl geen gehoor, aldus de vakbond. Contracten worden niet in het Pools opgesteld. “Maar er wordt wel nagedacht over het aanbieden van een Nederlandse taalcursus aan medewerkers die dat willen”, zegt Bugdayci.
Bron: Levensmiddelenkrant