EWF09303.jpg Het team van Storck viert dat de Knoppers NutBar is verkozen tot Innova Klassiek 2019-2023 Foto: Erik Wardekker

Winnaar Innova Klassiek Storck: Enthousiasme van ondernemers speelt rol in succes Knoppers NutBar

HOEVELAKEN – Met succes heeft Storck in 2019 de Knoppers NutBar geïntroduceerd. Samen met de retailers en ondernemers heeft Storck dit opgepakt en dat is de afgelopen vier jaar met succes gegaan. Hiermee is de Knoppers NutBar uitgeroepen tot Innova Klassiek 2019-2023! Bas Brunt, trade marketing marketing, en Eva Hijne-Draga, senior product manager Knoppers, reageren met net zoveel enthousiasme als de ondernemers zelf op de Knoppers NutBar.

Winnaar: Knoppers NutBar • Fabrikant: Storck

Welke ingrediënten zijn nodig om een Innova Klassiek te winnen?
“De ingrediënten van de Innova Klassiek zijn waardering en bewezen succes onder meer op omzet, rendement en ondersteuning. Het segment candybars stond onder druk; met de NutBar hebben we deze een nieuwe impuls gegeven. En inmiddels is de NutBar uitgegroeid tot het best roterende multipack. Dat kan alleen met een product dat een duidelijke toegevoegde waarde biedt aan de categorie en inspeelt op de behoeften van de consument.”

Hoe hebben jullie het winnende product de afgelopen jaren ondersteund?
“De Knoppers NutBar hebben wij altijd breed ondersteund, met ruime media-inzet en marketingactiviteiten. Onder andere met (diverse) tv-commercials, online campagnes en op de winkelvloer met promoties en opvallende POS-materialen. Afgelopen jaar hebben we samengewerkt met het populaire tv-programma ‘Het Jachtseizoen’ van Talpa. Hiernaast geloven wij in trying=believing=buying en hebben we daarom verschillende grote samplingcampagnes gehouden, zoals bij de Huishoudbeurs, in supermarkten en met het Knoppers-team op meerdere hightraffic locaties. Dat de NutBar erg in de smaak valt, zien we terug in een hoge conversie tot aankoop.”

Welke rol spelen de retailers en ondernemers in het succes van dit product?
“Met name het vertrouwen en enthousiasme van de retailers en ondernemers bij de introductie van de NutBar hebben een rol gespeeld in het succes van dit product. Direct vanaf de introductie waren de verkoopresultaten erg positief. Mede door de samenwerking met de retailers en ondernemers de afgelopen jaren hebben we ervoor gezorgd dat deze goede resultaten zijn voortgezet, zodat de Knoppers NutBar inmiddels niet meer weg te denken is uit het schap.”

Welke stappen kunnen zij nog zetten om de categorie van het winnende product te vergroten?
“Zowel bij de chocoladecategorie als binnen het candybarsegment zien we dat een goede zichtbaarheid dé succesfactor is. Het is een impulscategorie, waarbij confrontatie met het product zorgt voor meer verkopen. Immers heeft niet elke shopper chocolade of candybars op het boodschappenlijstje staan. We adviseren en werken samen met retailers om de categorie vaker op second placements te presenteren. Zo komen de shoppers die het chocoladeschap overslaan, toch in aanraking met de categorie.”

Hoe kijken jullie naar de innovatiekracht van de categorie van het winnende product?
“Wij weten uit onderzoek dat de consument variatie binnen het segment belangrijk vindt. Wij hebben sinds de succesvolle introductie niet stilgezeten en zijn daarna met nieuwe smaken gekomen, waaronder de PeanutBar, CoconutBar en NutBar DARK.”

Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“Allereerst willen we de retailers en ondernemers ontzettend bedanken! Niet alleen voor de winst van de Innova Klassiek, maar vooral ook voor de samenwerking de afgelopen jaren. We blijven investeren in ons merk, zowel in de media als op de winkelvloer, en kijken ernaar uit om samen het succes van de Knoppers Bars nog verder te vergroten!”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.