AH en Tony.png

Eigenmerk cacaoproducten AH via Tony’s Open Chain

ZAANDAM – Albert Heijn neemt, in samenwerking met Tony’s Open Chain, de volgende strategische stap in de verduurzaming van cacaoproducten. Alle cacao die gebruikt wordt voor de eigenmerkproducten, worden in de komende drie jaar gemaakt van cacao die via Tony’s Open Chain zijn ingekocht.

Redactie |

Albert Heijn is vanaf het begin in 2007 betrokken geweest bij UTZ (nu Rainforest Alliance) en was in 2016 de eerste supermarkt die 100% gecertificeerde cacao gebruikte. De samenwerking met Tony’s Open Chain loopt al sinds 2018, voor producten zoals Delicatarepen en chocoladeletters. De supermarkt gaat in de komende drie jaar alle ruim zeshonderd eigen merkproducten waar cacao in wordt verwerkt, overzetten naar duurzamere cacao van Tony’s open Chain, een initiatief van Tony Chocolonely. De supermarktketen wil met deze stap naar eerlijke en duurzamere cacao een bijdrage leveren aan een positieve impact op mens en milieu in Ghana en Ivoorkust. Albert Heijn zegt hierin voorop in de markt te lopen.

Eigen merk
In het eerste kwartaal van 2025 stromen de nieuwe, omgezette producten in. Albert Heijn verwacht met de samenwerking het volume aan ingekochte Tony’s Open Chain cacao minimaal te verdrievoudigen. Jan Willem Balk, directeur Sourcing bij Albert Heijn zegt: “Wij zijn trots op deze volgende stap in de keten op gebied van het verduurzamen van ons eigen merk chocolade assortiment. Daarbij inspireren wij graag de rest van de markt en laten zien dat het kan: eerlijke en duurzamere cacao voor alle producten.”

'Dichter bij onze missie'
Sanne van Zon, head of sales bij Tony’s Open Chain: “In 2018 was Albert Heijn onze eerste missiepartner. We zijn enorm enthousiast dat Albert Heijn ook nu weer voorop blijft lopen met het inkopen van duurzamere cacao. Dit is echt een voorbeeld voor de markt. Hiermee wordt onze impact steeds groter en komen we dichter bij onze missie om uitbuiting in cacao te stoppen en het leven van de cacaoboer te verbeteren.” 

 Er wordt gewerkt volgens het zogenaamde ‘Bean to Machine’ model, waarbij 100% van de cacaobonen wordt ingekocht bij cacao-coöperaties, die aangesloten zijn bij Tony’s Open Chain. Door deze samenwerking volgens dit model, kan er geïnvesteerd worden in nog meer cacao. De supermarkt bereikt hierdoor een nog grotere groep cacaoboeren.


Bron: Levensmiddelenkrant