NIEUWVEEN – Dirk van den Broek is creatief omgesprongen met de rectificatieplicht die het opgelegd heeft gekregen. De posters die de supermarktketen moest ophangen, staan of hangen op diverse plekken in of buiten de winkels, maar niet in de buurt van de levensmiddelen.
Dat blijkt uit een kleine rondgang die Levensmiddelenkrant deed langs vijf Dirk-winkels in Etten-Leur, Sint Willebrord, Almere en Hoofddorp (2). Zo staat in Sint Willebrord het rectificatiebord op een deel van de parkeerplaats dat bezoekers alleen zien als ze de winkel weer uit wandelen. In de Hoofddorpse vestiging aan de Burg. van Stamplein is de poster alleen te zien door bezoekers die om de hoek van de hoofdingang lopen, aan de buitenkant van het winkelcentrum waarin de Dirk van den Broek gevestigd is.
Logo
Ook bij andere winkels is geen rectificatie te bekennen in de buurt van de producten. Wel hangen of staan ze net voorbij de kassa of net buiten de winkel. Op de poster is geen logo van Dirk van den Broek of Albert Heijn te zien.
Goedkoopste
Dirk vergeleek in een advertentie in diverse dagbladen de eigen prijzen van bepaalde levensmiddelen met die van Albert Heijn en beweerde de goedkoopste te zijn. Volgens de rechter was de vergelijking niet geheel juist, waardoor Dirk verplicht werd in elke vestiging een rectificatie te plaatsen, alsmede in de dagbladen waar de advertentie had gestaan.
Bron: Levensmiddelenkrant.nl