CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Sahan supermarkten krijgt er in 2025 in ieder geval een negende en tiende vestiging bij. “De tiende locatie is voor ons als familiebedrijf echt een bijzonder moment. Het is een mijlpaal die we groots gaan vieren”, aldus Zeki Sahan, directeur van Sahan supermarkten.
Sahan supermarkten is een familiebedrijf. “In 1987 startte mijn oom Yüksel een klein groentewinkeltje in Rotterdam. Dit is uitgegroeid tot een volwaardige supermarkt in 2000. Ik ben zelf werkzaam bij het bedrijf sinds 2002 en in 2007 heb ik het stokje van mijn vader overgenomen. Nu run ik Sahan samen met mijn oom Yüksel en mijn neef Erdal”, zegt Sahan. Toen de ondernemer bij de keten ging werken, waren er pas twee vestigingen. Inmiddels is dit aantal uitgebreid naar acht locaties.
Wereldwijd assortiment
De directeur vindt het wereldwijde assortiment de grootste kracht van de Sahan-formule. “We richten ons niet op een specifieke doelgroep, maar bedienen klanten van alle achtergronden. Voor ons gaat het niet alleen om de groei van het aantal vestigingen, maar we willen voor zoveel mogelijk mensen een plek creëren waar ze zich welkom voelen. Ik geloof heel sterk in onze formule. Het is uniek dat we een familiebedrijf zijn, hierdoor staan we dicht bij onze klanten en weten we precies wat er speelt in de markt. Er is vraag naar onze formule, want iedere keer als we een nieuwe winkel openen, dan zien we dat het een succes is.” Dat er een negende en tiende vestiging komt, is hier het positieve gevolg van.
In maart 2025 gaat de negende vestiging open. “Deze komt in winkelcentrum Rooselaar in Roosendaal”, vertelt Sahan enthousiast. “Daar zat voorheen Albert Heijn en momenteel is er geen supermarkt meer. Wij worden in Rooselaar de enige levensmiddelenwinkel. Roosendaal is een diverse stad, met klanten van allerlei achtergronden, maar ook veel Nederlanders. We zien dat juist die mix heel goed past bij onze formule.”
Mijlpaal
Er moet nog veel gedaan worden aan het pand in Roosendaal. “De winkel moet helemaal ingericht worden en de apparatuur moet geïnstalleerd worden. We zijn volop bezig met de voorbereidingen. De opening wordt wel feestelijk”, verzekert de directeur van Sahan supermarkten. “Een exacte datum kan ik nog niet geven, maar ergens begin maart.”
Over de tiende vestiging blijft Sahan nog een beetje geheimzinnig. “We zijn hard bezig met de onderhandelingen. Maar wat ik wel weet, is dat het een bijzonder moment wordt. Het is onze tiende locatie en dat willen we vieren met onze klanten. Denk aan mooie acties, proeverijen en misschien zelfs een cadeautje voor iedereen die langskomt. Het wordt echt een feestje!”
Zelfscan
Tussen de filialen onderling zijn niet zoveel verschillen in uiterlijk, maar Sahan gaat wel met de tijd mee. “We werken aan innovaties. Zo zijn we bezig met verduurzaming, zoals energiezuinige koelingen en introduceren we zelfscankassa’s. Met dat laatste begonnen we in 2023. De negende vestiging krijgt er vier. We kijken hoe dat loopt, voordat we dit uitrollen naar andere locaties.”
Horecaconcept
De directeur werkt daarnaast aan een nieuw horecaconcept in de winkel. “We hebben al wel een klein eethoekje, maar ik wil dat verder uitbreiden, zodat klanten daar bijvoorbeeld döner, broodjes en baklava kunnen halen. In de nieuwe vestiging in Roosendaal gaan we dit voor het eerst testen. Het moet een merk op zich worden, iets wat herkenbaar is in elke vestiging.”
Het artikel gaat door onder de foto ↓
Eisen aan locaties
Er zijn verschillende aspecten waar Sahan op let bij het verkrijgen van een nieuw filiaal. “In eerste instantie kijken we naar locaties die goed bereikbaar zijn. Het is belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid is, want mensen komen regelmatig van ver en ook voor de grote boodschappen. De vestiging moet verder groot genoeg zijn om het volledige assortiment aan te kunnen bieden. Doelgroep is ook wel essentieel, maar tot nu toe zijn we overal een succes. Wij hebben een winkel in Waalwijk. Daar zit niet echt de doelgroep waarvan mensen denken dat deze bij ons past, maar dat is een van onze best renderende winkels. 30 tot 40% van onze klanten bestaat uit Nederlanders”, zegt Sahan.
Toekomstvisie
Of de directeur ambities heeft voor de toekomst? “Zonder ambitie lukt niets”, zegt hij lachend. “Ik hoop dat we ons kunnen ontwikkelen tot de grootste wereldsupermarkt in Nederland. Daarnaast wil ik graag laten zien dat culturen heel goed samengaan en dat daar iets moois uit voort kan komen. Ik zou best vijftig vestigingen willen. Als je elk jaar een nieuwe winkel opent, is dat haalbaar. Ik ben jong en heb de energie om dat waar te maken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.