runner-beans-1835646_1280.jpg

De zeven belangrijkste vegatrends voor 2025

De Vegetariërsbond voorziet voor 2025 zeven belangrijke trends op het gebied van vegetarische en veganistische voeding. De Vegetariërsbond is de organisatie die voor Nederland het V-Label beheert.

Redactie |

Een belangrijke bron voor de trends zijn de Vegamonitor, de ontwikkelingen binnen het klantenbestand van het V-Label en natuurlijk de waarnemingen van de medewerkers van het V-Label team.

Langzame daling vleesconsumptie
In 2025 zal de vleesconsumptie langzaam maar gestaag dalen. In 2024 at de gemiddelde Nederlander 75 kilo vlees, tegenover 79 kilo per persoon in 2010. Opmerkelijk is dat het volume langzamer daalt dan het aantal vleesminderaars stijgt. Uit de Vegamonitor blijkt dat het aantal mensen dat drie dagen per week of vaker geen vlees eet steeg van 44% in 2023 naar 46% in 2024. De Vegetariërsbond is optimistisch, omdat uit de Vegamonitor ook blijkt dat 28% van de jonge vrouwen de voorkeur geeft aan vegetarische producten. Dit zijn de aankoopbeslissers van de toekomst. Uit eerder gepubliceerde cijfers van ProVeg International blijkt verder dat 49% van de Nederlanders open staat voor daling vleesconsumptie. 16% van de Nederlanders geeft aan vegetariër te willen zijn, de helft van de Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten. De verschuiving is ook zichtbaar aan de groei van het V-Label voor vegetarische- en veganproducten.

Groei visvervangers
Plantaardige visvervangers zijn een van de toptrends in de nabije toekomst: de vraag groeit enorm, vooral van Europese flexitariërs die vragen om plantaardige alternatieven voor zalm en tonijn. De wereldwijde consumptie van vis en zeevruchten wordt geschat op 21,5 kg per persoon in 2030, terwijl nu al 90% van de wereldwijde mariene visbestanden volledig wordt geëxploiteerd, overgeëxploiteerd of zelfs uitgeput. Er is dringend behoefte aan milieuvriendelijke en plantaardige alternatieven.  

Toename plantaardige zuivel
In 2025 zal de omzet van plantaardige melk stijgen. Definitieve cijfers over 2024 zijn nog niet beschikbaar, maar in 2023 en begin 2024 steeg de omzet van plantaardige melk volgens GFI Europe met 8,2% ten opzichte van 2022. Gerangschikt naar basisingrediënt vormen drinks gemaakt van haver het grootste segment, goed voor 42% van het verkochte volume. Hoewel plantaardige zuivel inmiddels een vaste plaats in het schap van de supermarkt heeft veroverd, wordt er toch nog soms schamper gesproken over een ‘havermelk elite’. De Vegamonitor van de Vegetariërsbond (2024) blijkt hier wel enige munitie voor te leveren. Plantaardige zuivel wordt door hogeropgeleiden veel meer geaccepteerd dan door lageropgeleiden (40,1% tegenover 24,4%). Ook zijn er duidelijk regionale verschillen tussen West-Nederland, waar 38% van de bevolking plantaardige zuivel binnen de leefstijl vindt passen en Noord-Nederland, waar dit maar voor 21,8% van de mensen het geval is.

Er wordt volop geëxperimenteerd met het produceren van plantaardige kaas. Dit blijkt een moeilijk en weerbarstig proces dat nu eindelijk smakelijke prototypes opgeleverd heeft. De introductie hiervan zal wellicht na 2025 plaatsvinden.

"Een product dat deze kloof zou kunnen overbruggen zijn bonen en peulvruchten"

Schoonmaakmiddelen
Het segment schoonmaakmiddelen vormt een nog kleine maar interessante groeimarkt voor vegetarische- en veganproducten. Sommige schoonmaakmerken gebruiken dierlijke ingrediënten als dierlijk vet, ossengal en bijenwas: dierlijke ingrediënten zijn namelijk goedkoper dan plantaardig vet. Andere schoonmaakmerken zijn getest op dieren. Testen op dieren is in Europa verboden voor cosmetica, maar niet voor schoonmaakmiddelen. In 2024 verschenen nieuwe veganproducten op de markt en in 2025 zullen meer producenten volgen. 

Supplementen
Ook op de markt voor vegetarische en veganistische supplementen zijn interessante verschuivingen waar te nemen. Hoewel bij een uitgebalanceerde vegetarische voedingswijze alle benodigde voedingsstoffen uit de dagelijkse voeding gehaald kunnen worden, zijn er sinds jaar en dag supplementen op de markt voor die voedingsstoffen die wat makkelijker in het gedrang komen, zoals omega-3 vetzuren. De laatste jaren is er onder de Nederlandse bevolking toenemende aandacht voor voedingssupplementen. We zien steeds meer supplementen die speciaal gericht zijn op sport en zich met name op de extra inname van eiwitten richten. Hiervan zijn inmiddels ook vegetarische- of veganvarianten op de markt.  

Vleesvervangers gezonder
Het is zonder meer waar: vleesvervangers zijn hoogbewerkte producten. Dit beeld draagt bij aan het beeld dat vleesvervangers daarom ook ongezonder zijn dan vlees. Dit kan in zijn algemeenheid niet zo gezegd worden, gemiddeld zijn vleesvervangers minder zout dan bewerkt vlees zoals spek, burgers en worst. Maar ze zijn nog wel zouter dan onbewerkt vlees. De maatschappelijke discussie over dit onderwerp heeft ertoe bijgedragen dat de producenten van vleesvervangers zich inspannen om hun producten gezonder te maken.  

Meer aandacht naar bonen?
Niet alle plantaardige eiwitbronnen slaan onder een brede groep consumenten aan, zoals de eerder genoemde ‘havermelkelite’. Toch steekt het imago van plantaardige zuivel nog bijzonder gunstig af tegenover tofu en tempeh, wat voor een grote meerderheid van de Nederlanders geen serieus te nemen alternatieven zijn. Een product dat deze kloof zou kunnen overbruggen zijn bonen en peulvruchten. Slechts 12,9% vindt dat deze producten niet binnen de leefstijl of identiteit passen. Verder zijn bonen en peulvruchten aanvaardbaar voor mensen van alle leeftijden, alle opleidingsniveaus en uit alle delen van het land.

Bron: Levensmiddelenkrant