JL_Ceel Elemans_branded_ING sectormanager food and drinks.jpg

Achtergrond

Consument prevaleert portemonnee boven duurzame voeding

AMSTERDAM - Ondanks dat de koopkracht licht is verbeterd ten opzichte van 2023, vanwege loonstijgingen en daling van de inflatie, hebben consumenten het nog steeds moeilijk. Zo stelt Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING. “In de supermarkt laat de klant zich leiden door de portemonnee, tenzij er geen andere keus is”, concludeert Elemans uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023.

Redactie |

In 2023 is de afzet van duurzame voedingsproducten toegenomen met 4%, ondanks de flinke prijsverhogingen. Van alle verkochte voeding is deze stijging hoger dan de toename die met 1% afnam in 2023, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023 van Wageningen Economic Research. Ondanks de groei, kopen consumenten niet bewust meer duurzame voeding. De verklaring van deze stijging ligt bij de supermarkten, die in 2023 alleen nog minimaal Beter Leven 1 ster kipproducten verkochten.

Duurzaamheidskeurmerk
In volume is de verkoop van Beter Leven 1 ster kipproducten in supermarkten met 23% gestegen. Hieruit blijkt dat krachtige partijen als supermarkten onder toenemende maatschappelijke druk meer duurzamere producten verkopen, zo stelt Elemans. “Heel erg efficiënt dus”, aldus de sectorspecialist. Alleen producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk zoals o.a. ASC, MSC, Fair Trade, Beter Leven 1,2, en 3 sterren en On the way to PlanetProof worden in de rapportage van de monitor Duurzaam Voedsel meegenomen. Vooral in de categorieën duurzaam geproduceerd vlees, vleeswaren en vis is een groei te zien. Zuivel en eieren daalden daarentegen. Elemans: “Dit laat zien dat zonder beleidswijzigingen van supermarkten er eigenlijk bar weinig is gebeurd in 2023.”

Bron: Levensmiddelenkrant