Sligro wegtrein, Gracht Amsterdam.jpg

Achtergrond

Kabinet staakt verzet tegen invoering zero-emissiezones

DEN HAAG – Het kabinet wil geen uitstel meer van de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Dat houdt in dat in januari 2025 veertien Nederlandse binnensteden uitstootvrije zones instellen voor bestelbussen en vrachtwagens.

Redactie |

In het regeerprogramma van het kabinet-Schoof stond nog dat het kabinet wilde kijken of de invoering kon worden uitgesteld. De binnensteden zouden zo voor ondernemers bereikbaar moeten blijven en kleine ondernemers vreesden veel geld kwijt te zijn aan de aanschaf van elektrische bestelbussen. Na overleg tussen staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu en de gemeenten zijn de bezwaren van het kabinet nu ingetrokken.

Onzekerheid
Hierdoor is er een einde gekomen aan de onzekerheid over de termijn van invoering van de zero-emissiezones in onder andere Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Ook kleinere gemeenten als Zwolle, Assen en Gouda voeren nu de zones op 1 januari in. Dan mogen nieuwe vrachtwagens en bestelbussen alleen nog in de zones komen als ze volledig emissievrij zijn. Voor oudere voertuigen in deze categorieën komt een overgangsregeling. Begin 2030 zullen ongeveer dertig tot veertig steden een zero-emissiezone hebben ingesteld.

Duidelijkheid
Belangenbehartiger Rai is blij met de beslissing van de staatssecretaris. “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones”, zegt de voorzitter Frits van Bruggen. “Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als Rai Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”   

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops