IMG_boe415209-001.jpg

ING: Voedingsbedrijven laten kansen liggen in strijd tegen overgewicht

AMSTERDAM - Uit het recente rapport ‘Kiezen voor een gezonde toekomst’ blijkt dat het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50% (2022) naar 64% in 2050. Ceel Elemans, sectorspecialist Food bij ING, reageert.

Redactie |

“De cijfers maken duidelijk dat een gecoördineerde aanpak door voedingsbedrijven, supermarkten en overheid dringend nodig is”, aldus Elemans. “Investeren in de combinatie van meer gezonde producten, preventie en bewegen is de oplossing in de strijd tegen overgewicht.”

Grootste toename jongvolwassenen 
Het rapport laat zien dat overgewicht niet vanzelf verdwijnt, ondanks alle inspanningen vanuit het Nationaal Preventie Akkoord uit 2018. De grootste toename is te verwachten bij jongvolwassenen (18-44 jaar). Bij deze groep komt overgewicht steeds vaker voor op jongere leeftijd. Elemans: “Jongvolwassenen zijn doorgaans gevoeliger voor reclame. Hierdoor is deze groep minder goed in staat om gezonde keuzes te maken wanneer ze verleidingen voor ongezonde voedingsproducten tegenkomen.”

Voedselomgeving aanpakken
“De voedselomgeving, de fysieke omgeving waarin voedsel wordt aangeboden, is dus zeer belangrijk in de strijd tegen overgewicht”, gaat Elemans verder. “De prijs van gezonde producten ligt doorgaans hoger dan van ongezonde producten en prijs blijft bepalend in de keuze om iets te kopen. Ook liggen ongezonde producten veel vaker op de makkelijk in het oog vallende schappen. Hoewel in veel producten het zout-, suiker- en vetgehalte al is verminderd, kunnen voedingsbedrijven en supermarkten meer doen om gezondere producten te promoten, met name bij de gemaksgeneraties. Voor hen is meer inspanning nodig dan bijvoorbeeld het aanmoedigen van het eten van snoeptomaatjes.”

Aantrekkelijk prijskaartje
Volgens Elemans kunnen voedingsbedrijven nog meer gezonde producten maken die makkelijk toegankelijk zijn. “Supermarkten zullen deze producten op goed zichtbare schappen moeten plaatsen met een aantrekkelijk prijskaartje. Jongere generaties zijn dan sneller geneigd gezondere opties te kopen.” Als laatste benadrukt Elemans dat preventie en voorlichting een speerpunt moeten zijn in het overheidsbeleid. “Alleen met een gezamenlijke aanpak kunnen we overgewicht aanpakken bij huidige en toekomstige generaties”, besluit hij.

Bron: Levensmiddelenkrant