DEN HAAG – De Reclame Code Commissie (RCC) vindt zichzelf niet bevoegd om uitspraken te doen in drie krimpflatiezaken die waren voorgelegd door de Consumentenbond. De bond is teleurgesteld.
De drie klachten, over Coronabier, Van Melle toffees en De Ruijter hagelslag, zijn dan ook door de RCC afgewezen. De RCC kan alleen uitspraak doen over verpakkingen die nu in gebruik zijn en mag die niet vergelijken met eerdere verpakkingen. Bij krimpflatie worden verpakkingen vergroot of de inhoud verminderd terwijl de prijs hetzelfde blijft zonder dat de consument daar door de fabrikant of supermarkt op attent wordt gemaakt.
Oneerlijk
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “De RCC kijkt alleen naar de nieuwe verpakking. Zij zegt niet te kunnen oordelen of een onopvallende verkleining van de inhoud misleidend of oneerlijk is. Maar wij blijven het verwerpelijk vinden als fabrikanten en supermarkten stiekem minder in een verpakking stoppen. Zonder de prijs te verlagen. En zonder daar eerlijk over te zijn. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze bij elke aankoop de inhoud van een verpakking opnieuw controleren.”
De Consumentenbond voert al langer actie tegen krimpflatie nadat het honderden meldingen ontving van leden. Een jaar geleden maakt de bond bekend naar de rechter te zullen stappen, omdat de bond dit ziet als oneerlijke handelspraktijken. Er werd besloten drie willekeurige zaken eerst voor te leggen aan de RCC.
Verkapte prijsverhoging
Molenaar: ‘Het is jammer dat de RCC geen duidelijkheid geeft of krimpflatie is toegestaan. Gelukkig zien we inmiddels wel dat veel producten langzaam weer wat goedkoper worden. En dat krimpflatie veel minder voorkomt. En wij blijven krimpflatie aan de kaak stellen. Door nieuwe verkapte prijsverhogingen te verzamelen en consumenten daarover te informeren. Ook roepen we consumenten op voorbeelden te blijven melden op het Meldpunt Eerlijk, onder de categorie ‘Krimpflatie’."
Bron: Levensmiddelenkrant