Als je het hebt over iconisch, dan heb je het over Karin Bloemen. Wat leuk om bij dit onderwerp haar in de editie van week 49 te hebben! We trappen deze editie af met verhalen over iconische merken.
Een thema dat wat mij betreft ook past bij deze tijd van het jaar. Ik moet namelijk altijd denken aan hoe we vroeger Sinterklaas en kerst vierden. Ik durf wel te stellen dat deze periode een hoop nostalgie met zich meebrengt, net als tradities. In de supermarkt zie ik dat ook: de traditie om met kerst te gourmetten, of als voorgerecht pasteitjes met ragout te eten. Dat laatste staat ook vaak op een kopschap. De afbakbroodjes voor het ontbijt, een roomboter kerstklokje en Vienneta-ijs. Tradities, nostalgie en iconische merken gaan wat dat betreft hand in hand vind ik. Het gaat hier om merken waarmee je zelf bent grootgebracht en zelf nog steeds op tafel zet. Ik moet bekennen dat ik een echte huismerkconsument ben, maar ik maak een uitzondering voor onder meer een tube Zaanse mayo, Van Gilse schenkstroop en Glorix Bleek. Toch zijn sommige iconische merken niet meer in het schap te vinden. Soms omdat ze écht verdwenen zijn, maar vaak ook door een naamsverandering. Denk aan Saroma. We hadden het hierover op de redactie en dat is dus verdergegaan als Kloppudding. Die naam dekt de lading, maar of ik er echt warm van word? Mwah...
Wat is nog meer iconisch behalve de merken? Dat zijn hun inspanningen op het gebied van reclames en spaarprogramma’s. Over dat laatste lees je een artikel op pagina 4-5. Wie kent ze niet uit grootmoeders la? Alle losse zegeltjes, of al opgeplakt om in te leveren. Inmiddels zijn veel spaarprogramma’s digitaal, waardoor de nostalgie naar de achtergrond verdwijnt. Zelf plakken of digitaal sparen? Ik vind het allebei wel iets hebben, al denk ik dat je met de toenemende vergrijzing nog een grote doelgroep hebt voor fysiek sparen. Hoe denk jij over spaarprogramma’s? En wat is volgens jou een iconisch merk? Laat het mij weten door een mail te sturen naar Lisa@ondernemerspers.nl.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.