AMSTERDAM – De jaarlijkse Nationale Week Zonder Vlees campagne komt er weer aan (3 t/m 9 maart). Deze campagne wordt georganiseerd door De Stichting Week Zonder Vlees. Vandaag presenteert de stichting een nieuw bestuur.
De reden voor het nieuwe bestuur is de eiwittransitie. “Onze stichting levert sinds 2018 samen met veel partners een belangrijke bijdrage aan de eiwittransitie, maar dat kan en moet sneller. Het nieuwe bestuur gaat daarbij helpen met frisse energie en nieuwe ideeën. Samen gaan we werken aan de versnelling van de eiwittransitie, het is tijd voor de volgende fase”, aldus Isabel Boerdam, oprichter van de campagne. Het nieuwe bestuur bestaat uit: Rocus Troost, Natascha Kooiman, Isabel Boerdam, Karin Bijveld, Roger van Hoesel en Madelon Schaap. Daarnaast stelt de stichting twee adviseurs aan: Tim de Boer en Olivier Wortel.
Uitbreiding Europa
Nederland doet het relatief goed op het gebied van minder vlees eten. In 2023 was een kwart van alle hoofdmaaltijden die geconsumeerd werd vegetarisch. Uit een onderzoek van ProVeg International blijkt dat 42% van de Nederlandse respondenten zich als flexitariër beschouwt. Het gemiddelde in Europa ligt op 30%. Om deze reden heeft De Stichting Week Zonder Vlees de afgelopen jaren ook in België, Denemarken en Duitsland bijgedragen aan de noodzakelijke eiwittransitie.
Er is wel een zorgelijke ontwikkeling zichtbaar op het gebied van duurzaamheid. In 2024 was hier minder aandacht voor bij aankoopbeslissingen volgens de Monitor Merk & Maatschappij 2024. Bij verschillende thema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een daling van ongeveer 5% ten opzichte van 2023. Bij aankopen in de supermarkt ligt deze daling op 10% (van 69% naar 59%). Supermarkten en producten merken dan ook dat de vraag naar vegetarische en plantaardige alternatieven gelijk blijft of in sommige gevallen zelfs terugloopt. Volgens Marleen Onwezen, expertiseleider Consumentengedrag bij Wageningen University & Research, is er wel een voorzichtige verschuiving in de richting van meer plantaardige eiwitconsumptie, maar deze gaat niet hard genoeg.
Eiwitmonitor
Dat de eiwittransitie niet hard genoeg gaat, blijkt ook uit de Eiwitmonitor van het ministerie van LVVN. Zij willen dat in 2030 Nederlanders evenveel plantaardige als dierlijke eiwitten tot zich nemen. Deze percentages liggen nu op 39% en 61%. De meeste Nederlanders zijn nog steeds te gehecht aan vlees en zuivel en niet genoeg gemotiveerd om voor plantaardige eiwitten te kiezen. Een verklaring hiervoor is het feit dat de aandacht in de supermarkt nog steeds veelal ligt op dierlijke producten. Hier ligt een belangrijke rol voor Campagnes zoals de Week Zonder Vlees & Zuivel.
Boerdam zegt dat industriebrede samenwerking en krachtige communicatie essentieel zijn om de eiwittransitie te versnellen. “Dit zijn twee ingrediënten waarin Stichting Week Zonder Vlees sinds dag één effectief in is gebleken. En deze krachten gaan we de komende twee jaar maximaal uitbouwen. Samen met het nieuwe bestuur gaan we een belangrijke bijdrage leveren aan de versnelling van de eiwittransitie. En uiteraard starten we aanstaande maart met de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.”
Bron: Levensmiddelenkrant