Sunt_American_Cookie_bananas.png

AH gebruikt afgekeurde bananen voor circulaire koek

ZAANDAM/AMSTERDAM – Albert Heijn heeft in samenwerking met The Banana Factory en De Graaf Bakeries het AH Bananen chocolade cookie geïntroduceerd. De koek is gemaakt van geredde bananen uit de eigen bananenketen van de supermarktformule.

Redactie |

In 2030 wil Albert Heijn 50% minder voedselverspilling ten opzichte van 2016. Door de bananen te verwerken tot puree en te combineren met pure chocolade, worden er op jaarbasis zo’n 38.000 kilo bananen minder verspild, wat neerkomt op ongeveer 200.000 bananen. De puree wordt vervolgens verwerkt in koekjesdeeg, waarna de koekjes vers worden afgebakken in Albert Heijn-winkels. Hiermee wil de supermarktketen een stap zetten op het gebied van circulariteit. “Duurzaamheid en circulariteit zijn belangrijke onderdelen van onze missie. De bananen die in de chocolate cookies zijn verwerkt, zijn het resultaat van onze gesprekken over circulariteit met onze partners waarmee we samenwerken om voedselverspilling tegen te gaan en lekkere oplossingen te vinden”, aldus Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit bij Albert Heijn.

‘Afgewezen’ bananen
Volgens The Banana Factory eindigt bijna de helft van de wereldwijde bananenproductie ergens in de keten als ‘waste’. De bananenfabriek zet zich daarom al langere tijd in om deze verspilling tegen te gaan door verschillende baksels te creëren met de ‘afgewezen’ bananen. Eerder redde de fabriek vooral bananen uit Europese havens, maar met de nieuwe samenwerking redden ze ook bananen verder in de keten. Laura Hoogland, founder Sunt & The Banana Factory: “We hebben de ‘chewy’ textuur en smaak van het klassieke chocolate chip cookie behouden en 11% bananenpuree toegevoegd met een ‘Chunky Monkey’ smaak tot gevolg. De banaan zorgt er daarnaast ook voor dat dit American Cookie 100% plant based is en er met iedere hap op verschillende vlakken serieuze impact gemaakt wordt.” 

Bron: Levensmiddelenkrant